Könyvtári foglalkozások

Előzetes telefonos egyeztetés alapján egész évben fogadunk gyermekcsoportokat, iskolai osztályokat.

Telefon: (62) 425-525; (62) 630-634 ; Gyermekkönyvtár *4; Olvasószolgálat *3 vagy Titkárság *1

Központi email cím

Foglalkozásainkat korosztályok szerint csoportosítva kínáljuk:

Óvodásoknak
Alsó tagozatosoknak
Felső tagozatosoknak
Középiskolásoknak


ÓVODÁSOKNAK

Papírszínház. Mese képekben
A fakeretben mozgatható nagyméretű lapok segítségével a mesélő színházi élménnyé változtatja a hagyományos meseolvasást. A szöveg és a képek támogatják egymást a befogadásban és a gyermekek fantáziájának fejlesztésében. Az „előadás” után a gyermekek belelapozhatnak a könyvtári polcokon sorakozó mesekönyvekbe is.
Korosztály: 4–6 év
Időtartam: 30–45 perc

Bohóckodjunk! Farsangi mese és kézműves foglalkozás
A foglalkozás során farsangi mesét hallhatnak a gyerekek, melyet követően bohóccá változnak. A könyvtárban ötleteket gyűjthetnek farsangi jelmezekhez, illetve a foglalkozás végén egy kézműves feladattal készülünk.
Korosztály: 4-7 év
Időtartam: 40 perc

 

A világ leggazdagabb verebe
A mese levetítése után átalakulunk madarakká, kipróbáljuk, milyen verébnek lenni, kukacokat gyűjteni, magokat válogatni. Vonatozunk egyet, majd megkeressük a könyvekben elbújt verebeket.
Korosztály: 5-6 évesek
Időtartam: 45 perc

Húsvét – a gyerekek népmesén keresztül hangolódnak a húsvét témaköréhez
MESE-JÁTÉK-NÉPSZOKÁS hármas egységével nem csak tudást vagy bővebb információt szerezhetnek a húsvétról, hanem érzelmi kötődés is ki tud alakulni megtartó hagyományainkhoz. A foglalkozás célja, hogy a jelen korban visszatekintsünk eleink ünnepi szokásaira és felfedezhessük bennük a velünk élő múltat. A játékok főleg az ünnepkörhöz kapcsolódnak, mozgásos, szerepjátékos időtöltésre számíthatnak. Az irodalom a különböző verseken keresztül jelenik meg a foglalkozáson.
Korosztály: 4-7 év
Időtartam: 60 perc

LegoMese
Rövid történetek, mesék meghallgatása után legoval építjük fel a történet szereplőit és helyszíneit. Kockákkal keltjük életre, fejezzük ki a különböző hangulatokat és érzelmeket. Gyere és játssz velünk!
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 45 perc

 

Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack. Őszhöz kapcsolódó népmesei foglalkozás
A közkedvelt népmese felelevenítésével őszi hangulatot teremtünk. A gyerekek játékos formában megismerkedhetnek ennek az évszaknak a terményeivel. A foglalkozás célja, hogy az őszi zöldségeken és gyümölcsökön kívül a gabonaféléket is bemutassa.
Korosztály: 4–6 éves korig
Időtartam: 45–60 perc

A kiskakas gyémánt félkrajcárja
Vajon hogyan szerzi vissza a kiskakas a gyémánt félkrajcárját? A foglalkozáson megkapod a választ! Tabletek használatával egybefűzött foglalkozás során megismerheted a kiskakas történetét, majd a csoport közösen elmeséli a mesét.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 30–40 perc

 

Lengemesék. Berg Judit nádtengeri történetei a lengékről
Mindig az évszaknak aktuálisan megfelelő „Lengemese” áll a foglalkozás középpontjában. A gyerekek ismeretei a tavaszról, nyárról, őszről és télről a szereplők kalandjain keresztül mélyülnek el, miközben ők maguk is tevékenyen részt vesznek az eseményekben.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 50–60 perc

 

Manómese. Játékos önismeret
A foglalkozás Max Bolliger Manómese (Elgondolkodtató történet az igazi értékekről, döntéseink felelősségéről és a bennünk lakozó varázserőről) című meséjére épül.
Hangok felidézésével a történet helyszínére varázsoljuk magunkat. A főhős manó ajándékai után játékok következnek, majd egy képzeletbeli hintón is utazhatunk. A mese segítségével felismerhetjük a saját magukban lapuló „kincseket”.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 60 perc

Kuflik. Vidám kalandok Dániel András meséi alapján
Játékos feladatok segítségével lépünk be a kuflik világába. Kufli módra nevet adunk magunknak, mozgunk, reggelit és Pofánkát keresünk, részt veszünk a Bújócskázás Világnapján. A Kuflik a hóban című mese alapján pedig jóbogyókat gyűjtünk és értelmes vagy Teljesen Értelmetlen Fejtörőkre válaszolhatunk.
Korosztály: 5–6 év
Kompetenciák, fejlesztendő területek: anyanyelvi kompetencia, abszurd humor, szociális kompetencia
Időtartam: 50–60 perc

 

Az úgy volt… Foglalkozás Janikovszky Éva írásai alapján
Az elhangzó történetekhez kapcsolódóan felgöngyöljük a családfát, ki kinek a kicsodája, gyakoroljuk a hátrafelé sétálást, hogy senki ne essen orra, „ha felnőtt lesz”. Megtanulunk „szépen felelni, ha kérdeznek”. A foglalkozás végére a résztvevők elmondhatják: „Velem mindig történik valami”.
Korosztály: 4–6 év
Időtartam: 45 perc

 

Nyomozókutya. Julia Donaldson meséje alapján
Megnyílik a kutyatár, és mi magunk is „kutyává változunk”. A címadó mese meghallgatása után egy „vezérkutya” segítségével végigmegyünk a helyszíneken, kipróbáljuk, hogy milyen megfigyelők vagyunk, majd egy nyomozás keretében a szaglásunkat teszteljük. Zárásul megnézzük, hogy egy valódi könyvtárban is megtalálhatók-e a történetben felsorolt könyvek.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 60 perc

 

Március 15. Az 1848/49-es események
Mi történt 1848. március 15-én és utána, miért ünnepeljük meg? Az eseményeket papírszínházas keretekben elevenítjük fel, megnézzük, hogyan öltözködtek a huszárok, és verbuválunk egy szegedi huszárcsapatot is, amelynek meg kell védenie a várát az ellenségtől.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 45 perc

 

Márton napi vigasság. Játékos ünnepidéző
Lassan feledésbe merülő ünnepeink egyikével foglalkozunk. Megismerkedünk Szent Márton legendájával, majd az ünnephez kapcsolódó népi játékokat, hiedelmeket, szokásokat elevenítünk fel.
Korosztály: 3–6 év
Időtartam: 45 perc

 

Téli ösvényeken. Vajon mit csinálnak télen az állatok?
A gyerekek mese segítségével nyerhetnek betekintést a vadon élő állatok téli életvitelébe, élelemszerzésük módjába, és megismerhetik téli szokásaikat. Játékok segítségével az állatok bőrébe bújhatnak.
Korosztály: 4–7 év
Időtartam: 45 perc

 

Kisvakond télen. Mit tartogat számunkra a leghidegebb évszak?
A gyerekek kedvéért felébresztett kisvakondnak el kell magyarázni, hogy milyen a tél, mit lehet akkor csinálni. Vakondtúrásából kiválasztjuk a télen használható tárgyakat. Zdenek Miler A vakond télen című meséjének felolvasása után zenével és játékkal idézzük meg a telet és a mese egyes jeleneteit.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 45–50 perc

 

A nagyravágyó feketerigó
A foglalkozás keretében a résztvevők játékos formában ismerkedhetnek a madarakkal. Elhangzik Lázár Ervin meséje is papírbábokkal eljátszva. Vajon milyen az igazi barátság, ki milyen madárbarátot szeretne?
Korosztály: 6 év
Időtartam: 60 perc

 

ALSÓ TAGOZATOSOKNAK

Frida és Gubanc Szegeden
Frida és Gubanc, a két kis madár szemével ismerhetik meg a gyerekek Szegedet. Madártávlatból szemléljük a várost, épületeit, természeti és kulturális kincseit. A foglalkozás célja, hogy elmélyítse a helyismereti tájékozottságot. Játékkal, vizualizációval és némi helyismereti tapasztalattal nyomon követhetjük őket kalandjaik során. Kiválóan alkalmas kisebb korosztályok számára városismereti foglalkozásként. Fejlesztett területek: magyar nyelv és irodalom, szövegértés, helyismeret
Korosztály: 1–4. osztály
Időtartam: 45–60 perc

Beporzók hete. Érzékenyítő foglalkozás
2018. március 10-én magánkezdeményezéssel indult útjára a beporzók szorgos munkájának ünneplése, segítése és védelme kapcsán életre hívott országos rendezvénysorozat. A témához kapcsolódóan, de egész évben várjuk az érdeklődő osztályokat ismeretterjesztő játékokra épülő interaktív foglalkozásra, ahol a diákok a digitális eszközök segítségével ismerhetik meg a beporzók csodálatos világát, a méhek életét!
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 45–60 perc

Lengemesék. Berg Judit nádtengeri történetei a lengékről
Mindig az évszaknak aktuálisan megfelelő „Lengemese” áll a foglalkozás középpontjában. A gyerekek ismeretei a tavaszról, nyárról, őszről és télről a szereplők kalandjain keresztül mélyülnek el, miközben ők maguk is tevékenyen részt vesznek az eseményekben.  
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, környezetismeret
Korosztály: 1–2. osztály
Időtartam: 50–60 perc

Rumini – Csapat-társas-játék
Ami a foglalkozás során a gyerekekre vár: Vajon hol a kincs? Teljesítsétek a küldetést! Gyűjtsétek a térképrészleteket!
Kétféle változatban:
– kedvcsinálónak azoknak, akik még nem olvasták
– az izgalmas események felelevenítése azoknak, akik már olvasták
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 60 perc

 

A kiskakas gyémánt félkrajcárja
Vajon hogyan szerzi vissza a kiskakas a gyémánt félkrajcárját? A foglalkozáson megkapod a választ! Tabletek használatával egybefűzött foglalkozás során megismerheted a kiskakas történetét, majd a csoport közösen elmeséli a mesét.
Korosztály: 1–2. osztály
Időtartam: 40 perc
 

Cibere vajda és Konc király küzdelme. Farsangi népszokások
Cibere vajda és Konc király küzdelmével kezdetét veszi a farsang: hangolódó népmese után jelmezes alakoskodások a korosztálynak megfelelően, kisebbeknek egyénileg, mozgás-utánzással, nagyobbaknak kiscsoportokban tréfás történet előadásával, mókás esküvő, jókívánságok, táncos mulatság.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, környezetismeret
Korosztály: 1–4. osztály
Időtartam: 50 perc

 

Március 15. Az 1848/49-es események nyomában
Játékosan felidézzük a forradalom eseményeit: titkos ügynökök elől menekülünk, megalapítjuk a Tízek Társaságát, segítünk Petőfinek a Nemzeti dal megírásában, kokárdát „varrunk” és persze részt veszünk a márciusi eseményeken.
Korosztály: 3-4. osztály
Időtartam: 60 perc

 

Húsvét – a gyerekek népmesén keresztül hangolódnak a húsvét témaköréhez
MESE-JÁTÉK-NÉPSZOKÁS hármas egységével nem csak tudást vagy bővebb információt szerezhetnek a húsvétról, hanem érzelmi kötődés is ki tud alakulni megtartó hagyományainkhoz. A foglalkozás célja, hogy a jelen korban visszatekintsünk eleink ünnepi szokásaira és felfedezhessük bennük a velünk élő múltat. A játékok főleg az ünnepkörhöz kapcsolódnak, mozgásos, szerepjátékos időtöltésre számíthatnak. Az irodalom a különböző verseken keresztül jelenik meg a foglalkozáson.
Korosztály: 1-4. osztály
Időtartam: 60 perc

 

A világ leggazdagabb verebe
A mese levetítése után átalakulunk madarakká, kipróbáljuk, milyen verébnek lenni, kukacokat gyűjteni, magokat válogatni. Vonatozunk egyet, majd megkeressük a könyvekben elbújt verebeket.
Korosztály: 1–2. osztály
Időtartam: 60 perc

 

Márton napi vigasság. Legenda mese pásztorjátékokkal
Lassan feledésbe merülő ünnepünk egyikével foglalkozunk. Megismerkedünk Szent Márton legendájával, majd az ünnephez kapcsolódó népi játékokat, hiedelmeket, szokásokat elevenítünk fel.
Tantárgy: szabadidős
Korosztály: 1–2. osztály
Időtartam: 60 perc

 

Verselő I. Nemcsak mondani, hanem játszani is lehet a kortárs magyar költők verseivel
Kollár Árpád: Micsoda madár kötete kapcsán többek között megismerhetjük a madarakat, és a fákról is suttogunk egyet.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, környezetismeret, szabadidős
Korosztály: 2–4. osztály
Időtartam: 45 perc

Verselő II. Nemcsak mondani, hanem játszani is lehet a kortárs magyar költők verseivel
Szabó T. Anna Tatoktatok c. kötete csupa ritmus, csupa játék: ellátogatunk az állatkertbe, elszavaljuk a Nemzetközi medveindulót, meggyötörjük nyelvünket és ki-ki átváltozhat boszorkánnyá vagy kalózzá.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, környezetismeret, szabadidős
Korosztály: 2–4. osztály
Időtartam: 45 perc
 

Játszani tudni kell! Játéktanítás
Régi és új csapatjátékokat ismerhet meg az osztály. Ötleteket nyújtunk olyan mozgásos játékokra, amelyek később, akár tantermi keretek közt is újra játszhatók az iskolában.
Tantárgy: szabadidős
Korosztály: 1–4. osztály
Időtartam: 45–60 perc

 

Manómese. Játékos önismeret
A foglalkozás Max Bolliger Manómese (Elgondolkodtató történet az igazi értékekről, döntéseink felelősségéről és a bennünk lakozó varázserőről) című meséjére épül.
Hangok felidézésével a történet helyszínére varázsoljuk magunkat. A főhős manó ajándékai után játékok következnek, majd egy képzeletbeli hintón is utazhatunk. A mese segítségével felismerhetjük a saját magukban lapuló „kincseket”.
Korosztály: 1–2. osztály
Időtartam: 70 perc

 

Vándorok. Mesés csapatépítő játék
A népmesék egyik kiemelkedő alakja a vándorlegény. A játékos mesefoglalkozás során a vándorló mesehős archetípusával ismerkedhetnek meg a gyerekek. A résztvevők a történethez kapcsolódó ügyességi és logikai feladatok végrehajtásával kísérik el a vándort az útja végéig.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 1–4. osztály
Időtartam: 60 perc

 

Egyszer volt… Népmesei tudáspróba
A tanulók játékos „próbák” keretében, csapatban dolgozva mutathatják meg, hogy mit tudnak a népmesék típusairól, jellemzőiről és hőseiről.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 4. osztály
Időtartam: 60 perc

 
 

A Négyszögletű Kerek Erdő. Játékos foglalkozás Lázár Ervin műve alapján
Az osztály meghívót kap a Négyszögletű Kerek Erdőbe. A különböző kalandokat képekkel idézzük meg, részt veszünk egy versmondó versenyen, majd a gyerekek „mezei futóverseny” keretében mutathatják meg, mennyire ismerik az erdő lakóit.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 60 perc

 

Gazdálkodj ÖKO-san! A hulladékgazdálkodástól az újrahasznosításig
A gyerekek egy olyan társasjátékban vesznek részt, amelyben egy puszta és kietlen várost a környezetével együtt minél „ÖKOsabbá” kell tenniük.
Tantárgy: környezetismeret
Korosztály: 1–4. osztály
Időtartam: 45–60 perc

 

Könyv – Kártya – Barlang. Játékos foglalkozás a barlangok világáról
A gyerekek egy „játékbarlangban” zsetonokkal tippelhetnek a helyes válaszokra a következő témakörökben: barlangok a könyvekben, híres barlangok Magyarországon, a barlangok élővilága.
Tantárgy: környezetismeret
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 60 perc

 

Karácsony. Népszokások régen és ma
A gyerekek mesék segítségével hangolódnak az ünnepre, régi és új népszokásokat próbálhatnak ki. Közösen fát díszítünk – kicsit másképp, diót gurítunk, drámajátékot játszunk, ahol mindenkinek jut szerep.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, környezetismeret
Korosztály: 1–2.osztály
Időtartam: 60 perc

 
 

Keress és alkoss! I. Játékos foglalkozás mesékkel és okoseszközökkel
A gyerekek két csoportban, váltott helyszínen dolgoznak. A mesék birodalmába QR-kódos, könyves nyomozásra hívjuk az osztály egyik felét, míg a többiek izgalmas és színes illusztrációt készítenek szófelhőkészítő alkalmazás (WordArt) segítségével.
Tantárgy: informatika, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 45–90 perc

 

Keress és alkoss! II. Játékos foglalkozás versekkel és okoseszközökkel
A gyerekek két csoportban, váltott helyszínen dolgoznak. A versek birodalmába QR-kódos, könyves nyomozásra hívjuk az osztály egyik felét, míg a többiek izgalmas és színes illusztrációt készítenek szófelhőkészítő alkalmazás (WordArt) segítségével.
Tantárgy: informatika, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 45–90 perc

 

Könyvből e-könyv. Látogatás a Somogyi-könyvtár digitalizáló műhelyében
A résztvevők végigkövethetik a digitalizálás folyamatát a nyomtatott dokumentumoktól az e-dokumentumok megjelenéséig a digitális könyvtárban. Működés közben láthatják a speciális könyvtári szkennereket.
Tantárgy: informatika
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 45–90 perc

 

Robotika. Építsünk és programozzunk együtt robotot!
A foglalkozás keretében a résztvevők bepillantást nyerhetnek a robotprogramozás titkaiba. A kreatív, játékos építést követően grafikus programozást (Scratch) alkalmazva életre keltik a robotokat (ArTeC).
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika
Korosztály: 4. osztály
Időtartam: 45–90 perc

 

Ipad Osmo
Egy egyedi készségfejlesztő játékkiegészítő, amely kézzelfogható játékok tárházát nyitja meg a természettudományok, a matematika és a művészet világából. A gyerekek a játék segítségével megismerkedhetnek Scratch programozás alapjaival is, de belekóstolhatnak egy pizzéria üzemeltetésének mindennapjaiba is.
Korosztály: 1–4. osztály (csoportbontásban 10 fő)
Időtartam: 45 perc

 

Csukás István: A téli tücsök meséi. Összefoglaló foglalkozás
„Körbejárjuk” a szobát, ahol a téli tücsök bújik meg, és vele együtt, játékos formában felidézzük a nyári szigetet és a hozzáfűződő emlékeket.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 50–60 perc

 

„Suki des” – érzékenynek lenni valami iránt. Összművészeti fejlesztés a könyvtárban papírszínházzal
A foglalkozás után a gyerekek érzékenyebbek lesznek az művészeti alkotások befogadására, az elsajátított képességek ismeretében önálló, új tartalom teremtésére. Cél az asszociációs képesség mélyítése és a kreativitás fejlesztése a vizuális és a zenei ritmusok segítségével.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, rajz és vizuális kultúra, ének-zene
Korosztály: 4. osztály
Időtartam: 2 x 90 perc

 

K(r)imittud. Kinyomozzuk, ki tud nyomozni
A foglalkozás két alkalomra osztható: Első alkalommal a gyerekek vizsgát tehetnek nyomozási képességeikről: egy jelenet megfigyelése, visszaidézése, könyvfelderítés a gyermek- és ifjúsági krimik között, mérgező növények, híres detektívek felismerése, ördöglakat kinyitása. Második alkalommal egy bűnügyet kell kinyomozni a levizsgázott detektíveknek, nyomok és tanúvallomások segítségével kell rekonstruálni, hogy mi történhetett.
Tantárgy: szabadidős
Korosztály: 4–6. osztály
Időtartam: 2×90 perc

 

Papírszínház és a könyvtár legkisebb robotja – Ozobot
A fakeretben mozgatható nagyméretű lapok segítségével a mesélő színházi élménnyé változtatja a hagyományos meseolvasást. A szöveg és a képek támogatják egymást a befogadásban és a gyermekek fantáziájának fejlesztésében. A foglakozás 2. felében a meséhez kapcsolódó játék során a gyerekek legóból építhetnek és kipróbálhatják a könyvtár legkisebb robotját, az Ozobotot.
Korosztály: 1-2. osztály
Időtartam: 30–40 perc

 

3D nyomtatás
Tárgyakat nyomtatni izgalmas kaland. A 3D nyomtató egy olyan eszköz, amely háromdimenziós tárgyakat képes alkotni digitális modellekből. Ezzel az eljárással a műanyag játékfiguráktól a komplett házakig előállíthatók a tárgyak. A technológiát számtalan területen hasznosítják a kutatásban és a termelésben is.
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 45 perc

 

A nagyravágyó feketerigó
A foglalkozás keretében a résztvevők játékos formában ismerkedhetnek a madarakkal. Elhangzik Lázár Ervin meséje is papírbábokkal eljátszva. Vajon milyen az igazi barátság, ki milyen madárbarátot szeretne?
Korosztály: óvoda nagycsoport
Korosztály: 1–2. osztály
Időtartam: 60 perc

 
 

Csodapatika – biblioterápiás foglalkozás
Vajon mit árulnak a csodapatikában? Ki milyen gyógyszert vásárolna ott? Lázár Ervin meséje alapján gondolkodhatnak el ezen a résztvevők. S vajon ismerik-e magukat, mint a saját tenyerüket?
Korosztály: 3–4. osztály (csoportbontásban 15 fő)
Időtartam: 90 perc

 

FELSŐ TAGOZATOSOKNAK

Frida és Gubanc Szegeden
Frida és Gubanc, a két kis madár szemével ismerhetik meg a gyerekek Szegedet. Madártávlatból szemléljük a várost, épületeit, természeti és kulturális kincseit. A foglalkozás célja, hogy elmélyítse a helyismereti tájékozottságot. Játékkal, vizualizációval és némi helyismereti tapasztalattal nyomon követhetjük őket kalandjaik során. Kiválóan alkalmas kisebb korosztályok számára városismereti foglalkozásként. Fejlesztett területek: magyar nyelv és irodalom, szövegértés, helyismeret
Korosztály: 5. osztály
Időtartam: 45–60 perc

Beporzók hete. Érzékenyítő foglalkozás
2018. március 10-én magánkezdeményezéssel indult útjára a beporzók szorgos munkájának ünneplése, segítése és védelme kapcsán életre hívott országos rendezvénysorozat. A témához kapcsolódóan, de egész évben várjuk az érdeklődő osztályokat ismeretterjesztő játékokra épülő interaktív foglalkozásra, ahol a diákok a digitális eszközök segítségével ismerhetik meg a beporzók csodálatos világát, a méhek életét!
Korosztály: 5. osztály
Időtartam: 45–60 perc

Mélyedj el az állatvilágban! – mTiny robot (márciustól)
Te jól ismered az állatokat? Használd a QR-kódokat és általuk ismerkedj meg a csodálatos állatvilág egyik könyvével, majd Animal 4D-vel keltsd életre a Földön élő állatok egyikét. MTiny robot segítségével gondozd és vigyázz rá, hogy az állatvilág törékeny egyensúlya fennmaradjon!
Korosztály: 4–5. osztály
Időtartam: 60 perc
 

Kincskeresés a könyvtárban. Rendhagyó művészeti foglalkozás
A tanulók játékos formában sajátítják el a könyvtárhasználati és művészeti ismereteket, fejlesztik képességeiket. A program során a résztvevők egyénileg (igaz-hamis játék, rejtvény), párban (labirintusjáték) és csapatban (PUZZLE és adatbázisok használata) is oldanak meg feladatokat.
Tantárgy: rajz, ének, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc (1–2 alkalom)

 

Petőfi-póker Kártyajáték Petőfiről és a János vitézről
Franciakártya helyett kérdés- és válaszkártyákkal játszunk, csemegézve Petőfi életéből és a János vitézből. Jó lapok esetén érdemes licitálni, kinek lesz a legjobb pókerkombinációja?
Korosztály: 7–8. osztály
Időtartam: 90 perc

 

Játszani tudni kell! Játéktanítás
Régi és új csapatjátékokat ismerhet meg az osztály. Ötleteket nyújtunk olyan mozgásos játékokra, amelyek később, akár tantermi keretek közt is újra játszhatók az iskolában.
Tantárgy: szabadidős
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–60 perc

 

Egri csillagok. Olvasmányfeldolgozás két részben
A foglalkozás első része egy felkészülés, amelyben a digitális és hagyományos források felhasználásával keresik a választ a diákok néhány, Gárdonyi Géza regényéhez kapcsolódó kérdésre. A második részben zajlik a csata, melynek során döntő szerepet kap a tanulók Egri csillagokhoz kapcsolódó meglévő tudása. Mindkét rész önállóan is kérhető.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 6. osztály
Időtartam: 60 + 60 perc

 

„Suki des” – érzékenynek lenni valami iránt. Összművészeti fejlesztés a könyvtárban papírszínházzal
A foglalkozás után a gyerekek érzékenyebbek lesznek az művészeti alkotások befogadására, az elsajátított képességek ismeretében önálló, új tartalom teremtésére. Cél az asszociációs képesség mélyítése és a kreativitás fejlesztése a vizuális és a zenei ritmusok segítségével.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, rajz és vizuális kultúra, ének-zene
Korosztály: 5–6. osztály
Időtartam: 2 x 90 perc

 

A tizenhármak nyomában. QR-kódos történelmi nyomozós játék
A tizenhárom aradi vértanú emlékét megidézve egy festményről kell kideríteni, igazi-e. A könyvtár olvasótereiben nyomozhatnak a csapatok: egy hiányos leírás, QR kódok és néhány információ segítségével az aradi vértanúk nyomába kell eredni, hogy kiderítsék, kiket ábrázol a festmény. Ha jól dolgoznak, fény derülhet a kép eredetére.
Tantárgy: történelem, magyar nyelv és irodalom, könyvtárhasználat, szabadidős
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 90 perc

 
 

Bűntény a könyvtárban. Detektívjáték
A foglalkozás célja, hogy a tanulók egy játékos detektívmunka során feltérképezzék a könyvtár tereit, gyakorlatot szerezzenek a könyvhasználatban, megismerkedjenek a könyvtár szolgáltatásaival, katalógusával.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 90 perc

 

Iszup  –  avagy a fordított mese. Anyanyelvi „észtekeregető” játékok
A diákok megismerkedhetnek a palindrom, az anagramma és más nyelvi játékok világával – nem kevés humorral fűszerezve.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 5–6. osztály
Időtartam: 60 perc

 
 

Toldi. Arany János elbeszélő költeményének feldolgozása
A foglalkozás Arany János Toldiját egy szerepjáték keretében, bírósági tárgyalás formájában dolgozza fel. Mivel a gyermekek nem szívesen azonosulnak a negatív hősökkel, a szerencse dönti el, hogy ki kit képvisel. Szükséges a mű alapos ismerete.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 6. osztály
Időtartam: 60–80 perc

 

Kötelezők röviden. Történetmesélés, illusztrációtervezés digitális rajztáblával
A gyerekek csoportokban dolgoznak: egy-egy digitális rajztábla (Wacom) segítségével „képes feladványokat” készítenek egymásnak olvasmányélményeik alapján.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc

 

„Víz-után-járás”. Városi séta csoportokban
A helyismereti foglalkozás az 1879-es szegedi nagyárvízhez kapcsolódik. A résztvevők csapatokban, térképpel és feladatlappal a kezükben indulnak felfedező útra Szeged belvárosában. Hogyan tudnak tájékozódni térképpel, milyen a megfigyelőképességük, tudnak-e csapatban dolgozni? Ettől függ, hogy mennyi idő alatt és milyen sikerrel teljesítik a feladatokat.
Tantárgy: hon- és népismeret
Korosztály: 4–8. osztály
Időtartam: 80–90 perc

 
 

Kalandra fel! Kalandozz velünk évszázadokon és földrészeken keresztül!
Egy totóra invitáljuk a gyermekeket, ahol régi könyvek metszetein, térképein, illusztrációin keresztül csodálkozhatnak rá az egyes népek kultúráira, városaira, élővilágára. A játék végeztével az eredeti régi dokumentumokat is bemutatjuk, mesélünk róluk.
Tantárgy: földrajz, történelem, magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 30–60 perc

 

„Azt a betyárját!” Művelődéstörténeti nyomozás az irodalom segítségével
A foglalkozás során – az egymás után előkerült dokumentumokból, levelekből, körözési plakátokból – folyamatosan kibontakozó betyártörténet tanúi a 19. századi, társadalmon és törvényen kívüli betyárok világával ismerkednek. Az ifjú kutatók a nyomozás végén, a bizonyítékok alapján saját történetük mellett érvelhetnek.
Tantárgy: magyar irodalom, történelem
Korosztály: 7–8. osztály
Időtartam: 45–60 perc

 

Bűntény a könyvtárban. Nyomozós játék a Stefánián
A foglalkozás során a résztvevők egy bűntény helyszínére csöppennek, melynek sértettje maga a könyvtáros. A feladatuk, a nyomok és az adatbázisok segítségével rájönni a tettes kilétére és felfedni a lehetséges indítékot.
Korcsoport: 7–8. osztály
Időtartam: 60–90 perc

 
 

Időutazás a Mátyás-kori Magyarországra
Mindennapi élet a XV. századi Magyar Birodalomban sok-sok játékkal. A könyves kalandozás alkalmával a résztvevők bepillantást nyerhetnek a Corvina Bibliotheca csodálatos világába és a Corvinák készítésének titkába. Legyél te is kódex-tervező, rajzolj és színezz egyedi kódexborítót!
Korosztály: 5–6. osztály
Időtartam: 60 perc

 

QR-kód/játszma. Könyvtárhasználat másképp
A QR-kód mint új, egyre inkább elterjedt technológia lehetőséget teremt a mobiltelefon és az internet használatának kibővítésére. A foglalkozáson a fiatalok játékos formában, tablet, illetve mobiltelefon használata közben ismerkednek meg a könyvtári katalógusokkal, a könyvekben, folyóiratokban és internetes tartalmakban való kereséssel.
Tantárgy: könyvtárhasználati ismeretek, magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 30 perc

A QR-kód/játszmához kidolgozott módszertani segédanyag honlapunkon ingyenesen, regisztráció nélkül elérhető.

 

Könyvből e-könyv. Látogatás a Somogyi-könyvtár digitalizálóműhelyében
A résztvevők végigkövethetik a digitalizálás folyamatát a nyomtatott dokumentumoktól az e-dokumentumok megjelenéséig a digitális könyvtárban. Működés közben láthatják a speciális könyvtári szkennereket.
Tantárgy: informatika
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc

 

Okosórák a könytárban. Kalandozás az újdonságok birodalmában
A gyerekek a foglalkozás során a legmodernebb okoseszközökkel és technikákkal ismerkedhetnek meg: Osmo játék iPadre, AR – Augmented Reality, QR-kód, 3D nyomtató, GoPro kamera stb.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc

 

Robotika. Építsünk és programozzunk együtt robotot!
A résztvevők bepillantást nyerhetnek a robotprogramozás titkaiba. A kreatív, játékos építést követően grafikus programozást alkalmazva életre keltik a robotokat. A foglalkozás során bemutatásra kerülnek az Abacusan-Artec eszközök és a Scratch alapú Studuino program. A programozható alaplapot összekötjük különböző motorokkal, szenzorokkal (DC és Servo motor, LED lámpák, touch sensor, photoreflector, buzzer, sound sensor), majd ezt követően a Studuino programban felprogramozzuk a robotot.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc

 
3D nyomtatás
Tárgyakat nyomtatni izgalmas kaland. A 3D nyomtató egy olyan eszköz, amely háromdimenziós tárgyakat képes alkotni digitális modellekből. Ezzel az eljárással a műanyag játékfiguráktól a komplett házakig előállíthatók a tárgyak. A technológiát számtalan területen hasznosítják a kutatásban és a termelésben is.
Korosztály: 5-8. osztály
Időtartam: 45 perc
 
Ipad Osmo
Egy egyedi készségfejlesztő játékkiegészítő, amely kézzelfogható játékok tárházát nyitja meg a természettudományok, a matematika és a művészet világából. A gyerekek a játék segítségével megismerkedhetnek Scratch programozás alapjaival is, de belekóstolhatnak egy pizzéria üzemeltetésének mindennapjaiba is.
Korosztály: 5-8. osztály (csoportbontásban 10 fő)
Időtartam: 45 perc
 
 
Nyomkeresés a könyvtárban. Légy Te is Sherlock Holmes!
A résztvevők kis csoportokban fejtik meg a rejtélyeket és követik a nyomokat a könyvtár valamennyi szintjén. Eközben megismerkednek a könyvtári terekkel és néhány szolgáltatással is.
Korosztály: 5-8. osztály
Időtartam: 70 perc
 
 
 
Csodapatika – biblioterápiás foglalkozás
Vajon mit árulnak a csodapatikában? Ki milyen gyógyszert vásárolna ott? Lázár Ervin meséje alapján gondolkodhatnak el ezen a résztvevők. S vajon ismerik-e magukat, mint a saját tenyerüket?
Korosztály: 5-8. osztály (csoportbontásban 15 fő)
Időtartam: 90 perc
 
 

„Gazdálkodj okosan!” Pénztörténeti foglalkozás kicsiknek és nagyoknak
A foglalkozás során a diákok megismerik a pénztörténet egyes korszakait, költségvetést készítenek, keresztrejtvényeket, kvízeket, pénzügyi személyiségtesztet oldanak meg. Ezenkívül képkártyák segítségével feltérképezik, mely értékek fontosak számukra az életben. Cél a pénzügyi tudatosság elősegítése már fiatal korban, játékos formában.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 5-8. osztály
Időtartam: 45 perc

’56. A forradalom tizenkét napja
A foglalkozáson korabeli fotó(másolato)k, folyóiratok és egyéb dokumentumok, videók segítségével követjük végig az 1956-os forradalom és szabadságharc meghatározó szegedi és elsősorban budapesti történéseit.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45 perc
 
„Képregényre hangoló” – foglalkozás a klasszikus és a modern kori képregényekhez
A Szegedi Képregényfesztiválhoz kapcsolódó foglalkozáson a résztvevők megismerkednek a 9. művészeti ág, a képi elbeszélés műfaji sajátosságaival, valamint a központi könyvtár (Kamasz-o-dokk) és a Stefánia Fiókkönyvtár-klub kölcsönözhető képregényállományával.
Mi a közös Winnetou, Mátyás király, illetve A nyomorultak és a Beszterce ostroma hősei között? Ki volt Jucika és Kócos Karcsi? A hazai képregénykultúra-fogyasztók számára miért fontos a Füles, a Pajtás és az Érdekes Újság?
A foglalkozáson mindenre fény derül!
A múltidézés mellett a modern kori képregénykarakterek sziluettjáték segítségével elevenednek meg, míg a híres magyar költők verseit kortárs képregényrajzolók adaptálják 21. századi környezetre. A csapatjátékra épülő, interaktív foglalkozáson a résztvevők bepillantást nyernek a könyvtár képregényállományába és tesztelhetik tudásukat az óriás, képregényes társasjátékkal.
Korosztály: 5-8. osztály
Időtartam: 45-60-90 perc

 

KÖZÉPISKOLÁSOKNAK

Így olvastok ti – netgeneráció a KAMASZ-O-DOKK-ban. Hova tűnt az élményszerző olvasás?
A Z generáció gondolkodásában, kulturálistermék-fogyasztási szokásaiban lényegesen eltér a korábbi nemzedékektől. Olvasási stratégiájuk is jelentős változásokon ment keresztül. A diákok kötetlen beszélgetés során, egy kérdezz-felelek játékban fejthetik ki véleményüket az olvasásról, kulturális szokásaikról, igényeikről.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 9–12. osztály
kompetencia, csoportmunka

 
Petőfi-póker Kártyajáték Petőfiről és a János vitézről
Franciakártya helyett kérdés- és válaszkártyákkal játszunk, csemegézve Petőfi életéből és a János vitézből. Jó lapok esetén érdemes licitálni, kinek lesz a legjobb pókerkombinációja?
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 90 perc

Könyves kvíz. Irodalomról közérthetően, játékosan
A diákok a kvíz során számos feladatot oldanak meg: fel kell ismerniük a megfilmesített könyveket és szereplőiket, vagy éppen matematikai műveleteket kell elvégezniük az irodalmi művek címében szereplő számokkal.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: középiskola
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 60 perc

 
 

Autopszia. Nagyban játszunk! Nyomozás a magyar irodalom híres kéziratai és első kiadásai után
A diákok egy QR-kódos játék keretében próbálhatják ki, hogyan boldogulnak a régi nyomtatványok és a híres magyar írók, költők kézírásának olvasásával, az olvasottak értelmezésével.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: min. 20 perc, emlékkönyvtári bemutatóval max. 60 perc

 

Emlékkönyvtári bemutató. Évszázadok könyves kincsei a tudás szolgálatában
Az emlékkönyvtári foglalkozások során általános könyv- és kultúrtörténeti bemutatót is tartunk az itt található kincseinkből, de – a pedagógus kérésére – egy-egy tantárgynak, tananyagnak megfelelő (pl. a reformkor irodalma, Bibliák, a kiegyezés időszaka stb.) rendhagyó foglalkozásra is várjuk a diákokat.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem, nyelvek, művészetek
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–60 perc

 

„Azt a betyárját!” Művelődéstörténeti nyomozás az irodalom segítségével
A foglalkozás során – az egymás után előkerült dokumentumokból, levelekből, körözési plakátokból – folyamatosan kibontakozó betyártörténet tanúi a 19. századi, társadalmon és törvényen kívüli betyárok világával ismerkednek. Az ifjú kutatók a nyomozás végén, a bizonyítékok alapján saját történetük mellett érvelhetnek.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 9–10. osztály
Időtartam: 60 perc

 

Bűntény a könyvtárban. Nyomozós játék a Stefánián
A foglalkozás során a résztvevők egy bűntény helyszínére csöppennek, melynek sértettje maga a könyvtáros. A feladatuk, a nyomok és az adatbázisok segítségével rájönni a tettes kilétére és felfedni a lehetséges indítékot.
Korosztály: 7–8. osztály
Időtartam: 60–90 perc

 

Stefánia nyomában. Történelem és könyvtárhasználat a Stefánián
A 19. században, az Osztrák–Magyar Monarchia idejében járunk, ahol a trónon I. Ferenc József ült. Feleségét, Sisit, azaz a bajor királyi hercegnőt bizonyára mindenki ismeri. Na de ki az a Stefánia? Az ő életébe nyújt rövid betekintést a foglalkozás, miközben a könyvtárral is megismerkednek a résztvevők.
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 60 perc

 
Stefánia képregény-küldetése. Kreatív rajz és történetalkotás a Stefánián
A képek és a festmények egyetlen pillanatot jelenítenek meg. A filmekhez hasonlóan a képregények is képek sorozatából állnak, melyek ilyen formában már egy történetet mesélnek el. A résztvevők beleképzelhetik magukat a képregénykészítők szerepébe és megismerkedhetnek a 9. művészet világával.
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 60–90 perc
 
Keresztrejtvénycsata. Könyvtárhasználat és versengés a Stefánián
A csapatok a könyvtár katalógusát segítségül hívva oldják meg az adott keresztrejtvényeket. Amelyik csapat előbb végez, az nyer.
Korcsoport: 9–12. osztály
Időtartam: 60 perc
 

Magyar utazók az Újvilágban
Vetítéssel egybekötött ismeretterjesztő foglalkozás a vikingek korától a 19. század végéig. A könyvtári foglalkozás során jeles magyar utazók élete és egymásra hatása bontakozik ki. Az utazók mindennapjai 18. századi nyomtatott könyvek és újságok, 19. századi kézírást imitáló levélrészletek által elevenednek meg. Az új fogalmak feldolgozása activity-vel és kártyajátékkal, továbbá csoportokra bontott, szerepjátékos stílusgyakorlattal történik. Vaktérkép és útikönyvek segítségével feltárul Rosti Pál expedíciója, a középiskolások bepillantás nyerhetnek a 19. századi természetfotózás technikájába is.
A foglalkozás végén: Emlékkönyvtári bemutató
Tantárgy: magyar irodalom, történelem
Korosztály: 9–12. osztály (csoportbontásban 15 fő részére)
Időtartam: 30–90 perc

 
Csodapatika – biblioterápiás foglalkozás
Vajon mit árulnak a csodapatikában? Ki milyen gyógyszert vásárolna ott? Lázár Ervin meséje alapján gondolkodhatnak el ezen a résztvevők. S vajon ismerik-e magukat, mint a saját tenyerüket?
Korosztály: 9–12. osztály (csoportbontásban 15 fő)
Időtartam: 90 perc
 

A szegedi nagyárvíz – 1879. Emlékek, korabeli dokumentumok
A pusztító és áldást hozó Tisza 1879. március 12-én éjjel csaknem teljesen elmosta Szegedet a föld színéről. A város 5.723 házából mindössze 265 maradt meg. A Szeged városképét és várostörténetét jelentősen meghatározó tragédiáról szóló bemutatóóra a Somogyi-könyvtár helyismereti gyűjteményében őrzött, eredeti fényképekre és dokumentumokra épít.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 9–10. osztály
Időtartam: 60 perc

A helyismereti gyűjtemény a kutatás szolgálatában. A kéziratoktól a nem hagyományos dokumentumokig
A hallgatók betekintést kapnak a helyismereti gyűjtemény állományába, megnézhetik az ott őrzött kéziratokat, fotókat, aprónyomtatványokat, képeslapokat, plakátokat, folyóiratokat.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem, helytörténet
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–90 perc

 

1848/49 | 1944
Hazafiak
. Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc Szegeden
A rendhagyó várostörténeti óra keretében vetített képes előadással és korabeli dokumentumok bemutatásával emlékezünk meg a szegedi eseményekről.

Légitámadás Szegeden a fotók tükrében.
Az előadás a második világháború szegedi eseményeit ismerteti virtuális könyvtári dokumentumok segítségével.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–60 perc

 

Robotika. Építsünk és programozzunk együtt robotot!
A foglalkozássorozat keretében a résztvevők bepillantást nyerhetnek a robotprogramozás titkaiba. A kreatív, játékos építést követően grafikus programozást alkalmazva életre keltik a robotokat.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–60 perc

 

 

 

 

3D nyomtatás bemutatás
Tárgyakat nyomtatni izgalmas kaland. A 3D nyomtató egy olyan eszköz, amely háromdimenziós tárgyakat képes alkotni digitális modellekből. Ezzel az eljárással a műanyag játékfiguráktól a komplett házakig előállíthatók a tárgyak. A technológiát számtalan területen hasznosítják a kutatásban és a termelésben is.
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45 perc

 

 
 

A Nagy Francia Enciklopédia. A fények századának monumentális alkotása
A résztvevők megismerkednek a korszakos jelentőségű vállalkozás kalandos történetével, illetve a 18. század könyves szokásaival. Az elhangzottakról játékos formában adnak számot, majd kézbe is vehetik a több száz éves, gazdagon illusztrált enciklopédiaköteteket.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem
Korosztály: 10. osztály
Időtartam: 30–40 perc

 

Móra szivarfüstje nyomában. Emlékséta
Irodalmi városnéző sétánk során felkeressük Móra Ferenc szegedi emlékhelyeit, kiemeljük a város szövetéből azokat az épületeket, ahol a jeles író, újságíró, muzeológus, a Somogyi-könyvtár egykori igazgatója megfordult.  
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, helytörténet
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 90–120 perc

 
 
Verslábaló. Városnéző séta
Irodalmi séta Szeged utcáin költők, írók emlékei nyomában. A séta útvonala és tematikája igény szerint módosítható.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 120perc 

 

Könyvből e-könyv. Látogatás a Somogyi-könyvtár digitalizáló műhelyében
A résztvevők végigkövethetik a digitalizálás folyamatát a nyomtatott dokumentumoktól az e-dokumentumok megjelenéséig a digitális könyvtárban. Működés közben láthatják a speciális szkennereket és a 3D-s nyomtatót.
Tantárgy: informatika
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–90 perc

 

QR-kód/játszma. Okosan az okoseszközökkel – digitális keresés
A QR-kód mint új, egyre inkább elterjedt technológia lehetőséget teremt a mobiltelefon és az internet használatának kibővítésére. A foglalkozáson a fiatalok játékos formában, tablet, illetve mobiltelefon használata közben ismerkednek meg a könyvtári katalógusokkal, a könyvekben, folyóiratokban és internetes tartalmakban való kereséssel.
Tantárgy: könyvtárhasználati ismeretek, magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 30 perc
A QR-kód/játszmához kidolgozott módszertani segédanyag honlapunkon ingyenesen, regisztráció nélkül elérhető.

 

Bűntény a könyvtárban. Detektívjáték
A foglalkozás célja, hogy a tanulók egy játékos detektívmunka során feltérképezzék a könyvtár tereit, gyakorlatot szerezzenek a könyvhasználatban, megismerkedjenek a könyvtár szolgáltatásaival, katalógusával.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 9–10. osztály
Időtartam: 90 perc

 

Viva la musica. Barangolás a zene birodalmában
A diákok egy rendhagyó énekóra keretében az iskolai anyagot kiegészítő információkat kutatnak fel könyvek, kották és digitális eszközök segítségével.
Tantárgy: ének-zene
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45 perc

 

Hamlet. Élménypedagógiai könyvtári foglalkozás Shakespeare híres, mozaikkarakteréhez kapcsolódó történet összefoglalása játékos formában
A páros munka során kiadástörténeti különlegességek látnak napvilágot, vaktérkép segítségével a helyszínek, karakterkártyákkal a szereplők kerülnek felelevenítésre. A játékosok az eddigi ismereteiket 19–20. századi irodalmi lapok, színházi újságok és élclapok hasábjain megjelent írásokkal színesítik. Korabeli óriástérképeken a Wittenbergből hazatérő Hamlet, a Párizsból Helsingőrbe visszatérő Laertes, a Lengyelország felé meginduló norvég sereg, a Helsingőr kastélyában fel-alá járkáló Ophelia is életre kel ozobotok (robot) segítségével.
Tantárgy: magyar irodalom
Korosztály: 9–12. osztály (max. 15 fő)
Időtartam: 60–90 perc

„Képregényre hangoló” – foglalkozás a klasszikus és a modern kori képregényekhez
A Szegedi Képregényfesztiválhoz kapcsolódó foglalkozáson a résztvevők megismerkednek a 9. művészeti ág, a képi elbeszélés műfaji sajátosságaival, valamint a központi könyvtár (Kamasz-o-dokk) és a Stefánia Fiókkönyvtár-klub kölcsönözhető képregényállományával.
Mi a közös Winnetou, Mátyás király, illetve A nyomorultak és a Beszterce ostroma hősei között? Ki volt Jucika és Kócos Karcsi? A hazai képregénykultúra-fogyasztók számára miért fontos a Füles, a Pajtás és az Érdekes Újság?
A foglalkozáson mindenre fény derül!
A múltidézés mellett a modern kori képregénykarakterek sziluettjáték segítségével elevenednek meg, míg a híres magyar költők verseit kortárs képregényrajzolók adaptálják 21. századi környezetre. A csapatjátékra épülő, interaktív foglalkozáson a résztvevők bepillantást nyernek a könyvtár képregényállományába és tesztelhetik tudásukat az óriás, képregényes társasjátékkal.
Korosztály: 9-12. osztály
Időtartam: 45-60-90 perc