Ale Ildikó

Szegeden divat az olvasás! Egy személy – egy könyv

A Somogyi-könyvtár könyvajánló sorozatában Ale Ildikó festőművész, művészetpedagógus, a Montázs Vizuális Műhely vezetője Sztrákos Eszter Az elnevezés ereje – Címadás a magyar képzőművészetben című kötetét ajánlja. 

Képzőművészeti kiállítások megtekintése rendszeresen szerepel a műalkotások iránt érdeklődők program-palettáján. Amint belépünk egy kiállítótér miliőjébe látóterünkbe kerül a helyiség összes komponense, így a legkisebb tájékoztató szöveges felület, a képcímke is, rajta a képcím, az alkotó neve, a keletkezés éve és a technika. A műveket legtöbb esetben képcímek egyértelműsítik, nyomatékkal adnak jelzést az alkotó szellemiségéről, a címadás forrásáról, pszichológiai hátteréről, a művész érzékenységéről, a tematikáról. Elindul egy folyamat a befogadóban, aki egyetért, értelmez vagy akár azonnal kételkedni kezd a látvány és szöveg kötelékével kapcsolatban. A néző számára teljesen ellentmondó kép és cím kapcsolat pillanatokon belül új utakra vezeti őt a címadás különleges világában.

A szegedi Somogyi-könyvtár művészeti részlegének polcain a legújabb értékes kiadványokat is megtalálják az olvasók. Fontos, eddig számomra ismeretlen könyvre figyeltem fel nemrég. A könyv címe felkeltette az érdeklődésemet, ugyanis azonnal tudtam, hogy a kötet elolvasása hozzájárul alkotóművészi, múzeumpedagógiai és tárlatvezetői gyakorlatom még részletgazdagabb, tényszerűbb átgondolásához.

Az elnevezés ereje – Címadás a magyar képzőművészetben Sztrákos Eszter művészettörténész elementáris szakmai elemzése. A szerző festmények címadási gyakorlatával és tendenciáival foglalkozik hangsúlyozottan, a könyv első részében a címadást vizsgálja a Magyar Nemzeti Galéria festészeti anyagában. A Címadási készség vizsgálata iskolásoknál című részben számtalan kérdésfelvetést, kreatív gyakorlatot, megoldást tesz elérhetővé statisztikai adatokkal megalapozva.

Az egyik legérdekesebb rész számomra a címadási motivációk vizsgálatának bemutatása volt. A kortárs művészekkel készített interjúk szemléletesen adnak számot az egyéni címfelfogásokról. A szerző rámutat, hogy minden művész válaszában kiemelten kezeli a címek jelentőségét, befogadót segítő szerepét.

Te minden képednek adsz címet? – kérdezték már tőlem. Természetesnek tartom, hogy gondolataimat, érzéseimet, a képben kinyilvánított művészi témát címmel jelöljem. Önmagam számára intellektuálisan is lényeges, ugyanakkor a művek megkülönböztetését is biztonsággal szolgálja a címadás. Az elnevezés ereje című könyv magas szinten gazdagítja ismereteinket. Az utolsó lapon lévő kétoldalnyi, pontosan 67 kérdést csak győzzük elolvasni és őszintén megválaszolni! Érdemes, mert mi alkotók nem vizsgáltuk még meg íly professzionálisan műveink elnevezésének létrejöttét, mint azt a szerző teszi. A könyv méltán tökéletesíti mind a művészek, mind a befogadók fejlődését.

Sztrákos Eszter Az elnevezés ereje – Címadás a magyar képzőművészetben című kötete a Somogyi-könyvtárból kölcsönözhető.