
Dátum/Időpont
2025. 10. 06. hétfő
17:00–18:30
Helyszín
Központi könyvtár
Központi könyvtár, Szeged, Dóm tér 1–4.
A koragyermekkori nevelés világszerte egyre nagyobb figyelmet kap. Nem véletlenül: kutatások igazolják, hogy az ebben az életszakaszban történő fejlesztések hosszú távon többszörösen megtérülnek – mind a gyermekek egyéni fejlődése, mind a társadalom egésze szempontjából.
Ezen gondolatmenet mentén egy osztrák–magyar kutatási együttműködés keretében arra vállalkoztunk, hogy feltérképezzük, milyen az óvodáskorú gyermekek fejlődését támogató otthoni tanulási környezet, ezen belül is:
- a szülő–gyermek közös tevékenységek típusa és gyakorisága,
- a szülői nevelési stílus jellemzői,
- a digitalizáció iránti attitűd és eszközhasználat,
- a szabadtéri és beltéri elfoglaltságok aránya.
A kutatás eredményei alapján családi/otthoni tanulási környezet profilokat tudtunk azonosítani, amelyek eltérő lehetőségeket és kihívásokat hordoznak a gyermekek fejlődése szempontjából. Az eredmények megvitatása mellett bemutatjuk (valamint kipróbálhatók) azokat a digitális és robotikai eszközöket, amelyekkel a gyermekek játékos fejlesztése megvalósulhat.
A kutatás eredményeiből származó helyzetkép elemzésében és a közös gondolkodásban részt vesznek:
- Dr. Astrid Wirth (Bécsi Egyetem Neveléstudományi Intézet)
- Dr. Gulyásné dr. Turcsányi Enikő (SZTE JGYPK Óvodapedagógus-képző Tanszék)
- Piri Ildikó (Somogyi könyvtár)
- Dr. Tóth Edit (SZTE Neveléstudományi Intézet)
- Dr. Hódi Ágnes (SZTE JGYPK Óvodapedagógus-képző Tanszék)
Programfelelősök, szervezők: Dr. Hódi Ágnes és Dr. Astrid Wirth
Várunk mindenkit, akit érdekel, hogyan segítheti az otthoni környezet a gyermekek fejlődését a 21. században – legyen szülő, pedagógus, hallgató vagy érdeklődő látogató!
A kutatás és esemény támogatója az Osztrák-Magyar Akció Alapítvány és a Somogyi Könyvtár.
A rendezvény helyszíne az 3. emeleti digitális labor.
Kategóriák: