Rendhagyó tanítási órák középiskolásoknak Rendhagyó tanítási órák középiskolásoknak

Könyvtári foglalkozások

Előzetes telefonos egyeztetés alapján egész évben fogadunk gyermekcsoportokat, iskolai osztályokat.

Telefon: (62) 425-525; (62) 630-634 ; Gyermekkönyvtár *4; Olvasószolgálat *3 vagy Titkárság *1

Központi email cím

Foglalkozásainkat korosztályok szerint csoportosítva kínáljuk:

Óvodásoknak
Alsó tagozatosoknak
Felső tagozatosoknak
Középiskolásoknak


ÓVODÁSOKNAK

1. Papírszínház. Mese képekben
A fakeretben mozgatható nagyméretű lapok segítségével a mesélő színházi élménnyé változtatja a hagyományos meseolvasást. A szöveg és a képek támogatják egymást a befogadásban és a gyermekek fantáziájának fejlesztésében. Az „előadás” után a gyermekek belelapozhatnak a könyvtári polcokon sorakozó mesekönyvekbe is.
Korosztály: 4–6 év
Időtartam: 30–45 perc

2. A kiskakas gyémánt félkrajcárja. Egy mese két játékkal
A jól ismert mese papírszínházas előadását követően két csapatjáték segítségével elevenítjük fel a történetet. A játékok során a gyerekek maguk is részeseivé válhatnak a kiskakas kalandjainak.
Korosztály: 4–6 év
Időtartam: 30–40 perc

3. Lengemesék. Berg Judit nádtengeri történetei a lengékről
Mindig az évszaknak aktuálisan megfelelő „Lengemese” áll a foglalkozás középpontjában. A gyerekek ismeretei a tavaszról, nyárról, őszről és télről a szereplők kalandjain keresztül mélyülnek el, miközben ők maguk is tevékenyen részt vesznek az eseményekben.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 50–60 perc

4. Kavarodás Tesz-Vesz városban. Mese játékkal
Richard Scarry kedves figurái segítségével rakunk rendet egy városban. A résztvevők interaktív játékokkal tanulhatják meg, hogy milyen intézmények, közösségi épületek alkotnak egy várost. Majd Sárlakival és Halmossal, a két rettenthetetlen mesterdetektívvel közösen megpróbálják lefülelni az álruhás bolti szarkát, miközben „rendet raknak” egy „hipermarket” polcain.
Korosztály: 4–6 év
Időtartam: 50 perc

5. Manómese. Játékos önismeret
A foglalkozás Max Bolliger Manómese (Elgondolkodtató történet az igazi értékekről, döntéseink felelősségéről és a bennünk lakozó varázserőről) című meséjére épül.
Hangok felidézésével a történet helyszínére varázsoljuk magunkat. A főhős manó ajándékai után játékok következnek, majd egy képzeletbeli hintón is utazhatunk. A mese segítségével felismerhetjük a saját magukban lapuló „kincseket”.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 60 perc

6. Kuflik. Vidám kalandok Dániel András meséi alapján
Játékos feladatok segítségével lépünk be a kuflik világába. Kufli módra nevet adunk magunknak, mozgunk, reggelit és Pofánkát keresünk, részt veszünk a Bújócskázás Világnapján. A Kuflik a hóban című mese alapján pedig jóbogyókat gyűjtünk és értelmes vagy Teljesen Értelmetlen Fejtörőkre válaszolhatunk.
Korosztály: 5–6 év
Kompetenciák, fejlesztendő területek: anyanyelvi kompetencia, abszurd humor, szociális kompetencia
Időtartam: 50–60 perc

7. Az úgy volt… Foglalkozás Janikovszky Éva írásai alapján
Az elhangzó történetekhez kapcsolódóan felgöngyöljük a családfát, ki kinek a kicsodája, gyakoroljuk a hátrafelé sétálást, hogy senki ne essen orra, „ha felnőtt lesz”. Megtanulunk „szépen felelni, ha kérdeznek”. A foglalkozás végére a résztvevők elmondhatják: „Velem mindig történik valami”.
Korosztály: 4–6 év
Időtartam: 45 perc

8. Nyomozókutya. Julia Donaldson meséje alapján
Megnyílik a kutyatár, és mi magunk is „kutyává változunk”. A címadó mese meghallgatása után egy „vezérkutya” segítségével végigmegyünk a helyszíneken, kipróbáljuk, hogy milyen megfigyelők vagyunk, majd egy nyomozás keretében a szaglásunkat teszteljük. Zárásul megnézzük, hogy egy valódi könyvtárban is megtalálhatók-e a történetben felsorolt könyvek.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 60 perc

9. Tavasz játékkal, mesével. Fésűs Éva: Ezüsthegedű
A mese szereplőit egy gonosz manó elrabolja. A gyerekek szemüket, fülüket használva bukkanhatnak a nyomára. Játékos, a tavaszhoz kapcsolódó feladatokkal kiszabadítják a szivárvány színeit, a tavasz hírnökeit és közösen egy színes képet állítanak össze.
Korosztály: 4–7 év
Időtartam: 45–50 perc

10. Télkergető hóvirág. Mese játékkal
Fésűs Éva azonos című meséjének játékos feldolgozása során az erdő lakói a foglalkozáson résztvevő gyerekek segítségével próbálják elűzni a makacs telet.
Korosztály: 4–6 év
Időtartam: 45 perc

11. Március 15. Az 1848/49-es események
Mi történt 1848. március 15-én és utána, miért ünnepeljük meg? Az eseményeket papírszínházas keretekben elevenítjük fel, megnézzük, hogyan öltözködtek a huszárok, és verbuválunk egy szegedi huszárcsapatot is, amelynek meg kell védenie a várát az ellenségtől.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 45 perc

12. Márton napi vigasság. Játékos ünnepidéző
Lassan feledésbe merülő ünnepeink egyikével foglalkozunk. Megismerkedünk Szent Márton legendájával, majd az ünnephez kapcsolódó népi játékokat, hiedelmeket, szokásokat elevenítünk fel.
Korosztály: 3–6 év
Időtartam: 45 perc

13. Téli ösvényeken. Vajon mit csinálnak télen az állatok?
A gyerekek mese segítségével nyerhetnek betekintést a vadon élő állatok téli életvitelébe, élelemszerzésük módjába, és megismerhetik téli szokásaikat. Játékok segítségével az állatok bőrébe bújhatnak.
Korosztály: 4–7 év
Időtartam: 45 perc

14. Téli népszokások. A téli ünnepkörhöz tartozó hagyományok játékos felelevenítése
A foglalkozás keretét ismeretterjesztő könyvek képei adják. A gyerekek a télhez kapcsolódó magyar hagyományokat (disznóvágás, Luca napja, karácsony) hangokkal, játékokkal elevenítik fel.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 45–50perc

15. Kisvakond télen. Mit tartogat számunkra a leghidegebb évszak?
A gyerekek kedvéért felébresztett kisvakondnak el kell magyarázni, hogy milyen a tél, mit lehet akkor csinálni. Vakondtúrásából kiválasztjuk a télen használható tárgyakat. Zdenek Miler A vakond télen című meséjének felolvasása után zenével és játékkal idézzük meg a telet és a mese egyes jeleneteit.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 45–50 perc

16. Farsangi népszokások. Régi hagyományaink felelevenítése
Vidám hangulatú foglalkozás: jelmezes alakoskodás egyénileg és csoportban. Cibere vajda és Konc király küzdelmével kezdetét veszi a farsang, melyen a résztvevők különböző állatokat és embereket elevenítenek meg – jellemző tulajdonságaikat utánozva. Farsangi jókívánságok hangoznak el, zárásképpen pedig táncos mulatságot tartunk.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 50–60 perc


ALSÓ TAGOZATOSOKNAK

1. Legyél te a mese hőse! Játékos feladatok mesékkel
A foglalkozás az Andersen- és Grimm-mesék, illetve a népmesék birodalmába kalauzolja el a gyermekeket. A játékos, mozgalmas feladatok lehetőséget adnak arra, hogy a résztvevők „teljesítsék” a tündérmesék főhőseire vagy éppen a legkisebb fiúra váró próbatételeket.
Tantárgy: olvasás, magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 1–3. osztály
Időtartam: 45–60 perc

2. Maradj talpon Mátyás király udvarában! Érdekességek a reneszánszkori Magyarország kultúrtörténetéből
A népszerű televíziós vetélkedő elevenedik meg a könyvtárban. A résztvevők csapatokat alkotva információs kártyákat szerezhetnek. A kártyákon a reneszánszkori magyarországi élet érdekességeiről olvashatnak. A foglalkozás második felében indul a játék, melynek során betűhiányos feladványok megoldásával „maradhatnak talpon” a résztvevők.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 90 perc

3. Lengemesék. Berg Judit nádtengeri történetei a lengékről
Mindig az évszaknak aktuálisan megfelelő „Lengemese” áll a foglalkozás középpontjában. A gyerekek ismeretei a tavaszról, nyárról, őszről és télről a szereplők kalandjain keresztül mélyülnek el, miközben ők maguk is tevékenyen részt vesznek az eseményekben.  
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, környezetismeret
Korosztály: 1–2. osztály
Időtartam: 50–60 perc

4. Nils Holgersson. Utazz vadludak hátán Nilssel, segíts neki kikeveredni a bajból!
A gyerekek érzékenyítő játékok segítségével vehetnek részt Nils kalandjaiban, élhetik át kalamajkáit. Egy régi bakelitlemez segítségével elhozzuk a könyvtárba a természetet is.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 4. osztály
Időtartam: 60 perc

5. Manómese. Játékos önismeret
A foglalkozás Max Bolliger Manómese (Elgondolkodtató történet az igazi értékekről, döntéseink felelősségéről és a bennünk lakozó varázserőről) című meséjére épül.
Hangok felidézésével a történet helyszínére varázsoljuk magunkat. A főhős manó ajándékai után játékok következnek, majd egy képzeletbeli hintón is utazhatunk. A mese segítségével felismerhetjük a saját magukban lapuló „kincseket”.
Korosztály: 1–2. osztály
Időtartam: 70 perc

6. Csupafül és a sárkányok. Játékos foglalkozás
Fésűs Éva meséséjével ellátogatunk Csupafül osztályába, ahol bizony füllentés történt –gyermekfoglalkozás játékkal, mozgással, kézműves szösszenettel zárva.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, technika, környezetismeret
Korosztály: 1–4. osztály
Időtartam: 60 perc

7. Vándorok. Mesés csapatépítő játék
A népmesék egyik kiemelkedő alakja a vándorlegény. A játékos mesefoglalkozás során a vándorló mesehős archetípusával ismerkedhetnek meg a gyerekek. A résztvevők a történethez kapcsolódó ügyességi és logikai feladatok végrehajtásával kísérik el a vándort az útja végéig.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 1–4. osztály
Időtartam: 60 perc

8. Egyszer volt... Népmesei tudáspróba
A tanulók játékos „próbák” keretében, csapatban dolgozva mutathatják meg, hogy mit tudnak a népmesék típusairól, jellemzőiről és hőseiről.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 4. osztály
Időtartam: 60 perc

9. Vuk. Fekete István regényének könyvtári feldolgozása
A játékos vetélkedő egy rókaodú rajzolásával kezdődik. A foglalkozás során kiderül, hogy a gyermekek mennyire ismerik a történetet és az állatok világát, képesek-e hangtalanul, vadász módjára követni a nyomokat, melyek újabb feladatokhoz vezetnek. A részvételhez a regény ismerete szükséges.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 3. osztály
Időtartam: 70–80 perc

10. A Négyszögletű Kerek Erdő. Játékos foglalkozás Lázár Ervin műve alapján
Az osztály meghívót kap a Négyszögletű Kerek Erdőbe. A különböző kalandokat képekkel idézzük meg, részt veszünk egy versmondó versenyen, majd a gyerekek „mezei futóverseny” keretében mutathatják meg, mennyire ismerik az erdő lakóit.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 60 perc

11. Gazdálkodj ÖKO-san! A hulladékgazdálkodástól az újrahasznosításig
A gyerekek egy olyan társasjátékban vesznek részt, amelyben egy puszta és kietlen várost a környezetével együtt minél „ÖKOsabbá” kell tenniük.
Tantárgy: környezetismeret
Korosztály: 1–4. osztály
Időtartam: 45–60 perc

12. Barangoló. Magyarország és/vagy Erdély nevezetes tájai
A foglalkozás tematikája igény szerint választható: irodalmi idézetek segítségével különböző magyarországi településekre látogatunk el, vagy mondák, legendák nyomán barangoljuk be Erdély híres tájait, várait.
Tantárgy: környezetismeret
Korosztály: 2–4. osztály
Időtartam: 60 perc

13. Könyv – Kártya – Barlang. Játékos foglalkozás a barlangok világáról
A gyerekek egy „játékbarlangban” zsetonokkal tippelhetnek a helyes válaszokra a következő témakörökben: barlangok a könyvekben, híres barlangok Magyarországon, a barlangok élővilága.
Tantárgy: környezetismeret
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 60 perc

14. Karácsony. Népszokások régen és ma
A gyerekek mesék segítségével hangolódnak az ünnepre, régi és új népszokásokat próbálhatnak ki. Közösen fát díszítünk – kicsit másképp, diót gurítunk, drámajátékot játszunk, ahol mindenkinek jut szerep.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, környezetismeret
Korosztály: 1–2.osztály
Időtartam: 60 perc

15. Farsangi morzsák. Farsangi népszokások Kahoot játékkal
A gyerekek csoportosan, információs kártyák segítségével ismerkednek meg a farsangi ünnepkörhöz tartozó hiedelmekkel, ételekkel, szokásokkal. Az ismereteket röviden átadják osztálytársaiknak. A foglalkozás végén Kahoot kvízzel ellenőrizhetik, mit sikerült megjegyezniük, átadniuk egymásnak.
Tantárgy: ember és kultúra, néprajz
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 60 perc

16. Keress és tervezz! Játékos foglalkozás okoseszközökkel
A gyerekek két csoportban, váltott helyszínen dolgoznak. QR-kódos, könyves nyomozásra hívjuk az osztály egyik felét, míg a többiek mesekönyv-illusztrációt készítenek egy digitális rajztábla (Wacom) segítségével.
Tantárgy: informatika, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 45–90 perc

17. Könyvből e-könyv. Látogatás a Somogyi-könyvtár digitalizálóműhelyében
A résztvevők végigkövethetik a digitalizálás folyamatát a nyomtatott dokumentumoktól az e-dokumentumok megjelenéséig a digitális könyvtárban. Működés közben láthatják a speciális könyvtári szkennereket.
Tantárgy: informatika
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 45–90 perc

18. Robotika. Keltsd életre a Kis herceg kalandjait!
A foglalkozássorozat keretében a résztvevők megismerik vagy felelevenítik Antoine de Saint-Exupéry A kis herceg című művét. Néhány emblematikus részletet megvitatnak, majd a jeleneteket ArTeC robotok építésével és programozásával életre keltik.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika
Korosztály: 4. osztály
Időtartam: 45–90 perc, a foglalkozás kérhető ötalkalmas sorozatként is


FELSŐ TAGOZATOSOKNAK

1. Szellemek az irodalomban. Digitális játékok
A csapatok Tankocka és Kahoot játékok megoldásával önállóan fedezhetik fel azokat az irodalmi műveket, amelyekben szellemek, démonok szerepelnek.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 60 perc

2. Kincskeresés a könyvtárban. Rendhagyó művészeti foglalkozás
A tanulók játékos formában sajátítják el a könyvtárhasználati és művészeti ismereteket, fejlesztik képességeiket. A program során a résztvevők egyénileg (igaz-hamis játék, rejtvény), párban (labirintusjáték) és csapatban (PUZZLE és adatbázisok használata) is oldanak meg feladatokat.
Tantárgy: rajz, ének, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc (1–2 alkalom)

3. Könyvtárfoglaló. Társasjáték
A játék a Honfoglalóhoz hasonlóan két fordulóból áll. Az első körben a csapatok „polcokat” szereznek a könyvtárostól. Minden csapat 1–1 pontot (polcot) kap minden helyes válaszért. A második fordulóban csak a legjobb számtippet adó csoport őrizheti meg a pontjait, ha helyesen válaszol az irodalmi, illetve könyvtárhoz kapcsolódó kérdésekre.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 6–8. osztály
Időtartam: 45 perc

4. Könyvtári mátrix. Könyvtárhasználati játék a virtuális térben
A gyermekek Tankocka és Kahoot játékok megoldásával önállóan ismerkedhetnek meg a könyvtári rendszerrel. Gyakorolhatják a tájékozódást, az információkeresési stratégiákat a könyvtári térben és a virtuális könyvtári szolgáltatásokban egyaránt.
Tantárgy: informatika, magyar nyelv és irodalom, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 60–90 perc

5. Bűntény a könyvtárban. Detektívjáték
A foglalkozás célja, hogy a tanulók egy játékos detektívmunka során feltérképezzék a könyvtár tereit, gyakorlatot szerezzenek a könyvhasználatban, megismerkedjenek a könyvtár szolgáltatásaival, katalógusával.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 90 perc

6. Iszup  –  avagy a fordított mese. Anyanyelvi „észtekeregető” játékok
A diákok megismerkedhetnek a palindrom, az anagramma és más nyelvi játékok világával – nem kevés humorral fűszerezve.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 5–6. osztály
Időtartam: 60 perc

7. A Pál utcai fiúk. Molnár Ferenc regényének összefoglaló feldolgozása
A verkli hangja és a századforduló idején készült fotók segítenek megteremteni a történet alaphangulatát, a mélyebb megértést pedig villámkérdések, szómagyarázatok, a kiáltvány szövege, a csata szabályainak felidézése, lerajzolása segíti elő. A vetélkedő keretét üveggolyós játék adja, melyben az ügyességnek és a szerencsének is szerepe van. A regény ismerete szükséges.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 5. osztály
Időtartam: 50-60 perc

8. Toldi. Arany János elbeszélő költeményének feldolgozása
A foglalkozás Arany János Toldiját egy szerepjáték keretében, bírósági tárgyalás formájában dolgozza fel. Mivel a gyermekek nem szívesen azonosulnak a negatív hősökkel, a szerencse dönti el, hogy ki kit képvisel. Szükséges a mű alapos ismerete.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 6. osztály
Időtartam: 60–80 perc

9. Kötelezők röviden. Történetmesélés, illusztrációtervezés digitális rajztáblával
A gyerekek csoportokban dolgoznak: egy-egy digitális rajztábla (Wacom) segítségével „képes feladványokat” készítenek egymásnak olvasmányélményeik alapján.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc

10. „Víz-után-járás”. Városi séta csoportokban
A helyismereti foglalkozás az 1879-es szegedi nagyárvízhez kapcsolódik. A résztvevők csapatokban, térképpel és feladatlappal a kezükben indulnak felfedező útra Szeged belvárosában. Hogyan tudnak tájékozódni térképpel, milyen a megfigyelőképességük, tudnak-e csapatban dolgozni? Ettől függ, hogy mennyi idő alatt és milyen sikerrel teljesítik a feladatokat.
Tantárgy: hon- és népismeret
Korosztály: 4–8. osztály
Időtartam: 80–90 perc

11. Tematikus városi séták. Szeged irodalmi és építészeti emlékei
A séta útvonala és tematikája igény szerint választható: bejárhatjuk az ismert írókhoz, költőkhöz (Gárdonyi, Mikszáth, Móra) kötődő belvárosi helyszíneket, emlékhelyeket vagy felkereshetjük a századfordulós Szeged legszebb szecessziós épületeit.  
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, művészettörténet, történelem
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–120 perc

12. Istenek a görög mitológiából. Társasjáték
Játékosan elevenítjük fel a görög mitológiát. A gyerekek vetélkedő formájában oszthatják meg egymással a helyszínen megszerzett tudást a görög istenekről, kultúráról, az ókori szokásokról és hősökről.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 6–8. osztály
Időtartam: 90 perc

13. Kalandra fel! Kalandozz velünk évszázadokon és földrészeken keresztül!
Egy totóra invitáljuk a gyermekeket, ahol régi könyvek metszetein, térképein, illusztrációin keresztül csodálkozhatnak rá az egyes népek kultúráira, városaira, élővilágára. A játék végeztével az eredeti régi dokumentumokat is bemutatjuk, mesélünk róluk.
Tantárgy: földrajz, történelem, magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 30–60 perc

14. Szegedi múltbanéző. A 19–20. század meghatározó helyi eseményei
A foglalkozás tematikája igény szerint választható: korabeli fotók, dokumentumok segítségével idézzük meg az 1848/49-es forradalom és szabadságharc, az 1879-es nagyárvíz vagy a második világháborús légitámadások emlékeit.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–60 perc

15. QR-kód/játszma. Könyvtárhasználat másképp
A QR-kód mint új, egyre inkább elterjedt technológia lehetőséget teremt a mobiltelefon és az internet használatának kibővítésére. A foglalkozáson a fiatalok játékos formában, tablet, illetve mobiltelefon használata közben ismerkednek meg a könyvtári katalógusokkal, a könyvekben, folyóiratokban és internetes tartalmakban való kereséssel.
Tantárgy: könyvtárhasználati ismeretek, magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 30 perc
A QR-kód/játszmához kidolgozott módszertani segédanyag honlapunkon ingyenesen, regisztráció nélkül elérhető.

16. Könyvből e-könyv. Látogatás a Somogyi-könyvtár digitalizálóműhelyében
A résztvevők végigkövethetik a digitalizálás folyamatát a nyomtatott dokumentumoktól az e-dokumentumok megjelenéséig a digitális könyvtárban. Működés közben láthatják a speciális könyvtári szkennereket.
Tantárgy: informatika
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc

17. Okosórák a könytárban. Kalandozás az újdonságok birodalmában
A gyerekek a foglalkozás során a legmodernebb okoseszközökkel és technikákkal ismerkedhetnek meg: Osmo játék iPadre, AR – Augmented Reality, QR-kód, 3D nyomtató, GoPro kamera stb.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc

18. Robotika. Keltsd életre a Kis herceg kalandjait!
A foglalkozássorozat keretében a résztvevők megismerik vagy felelevenítik Antoine de Saint-Exupéry A kis herceg című művét. Néhány emblematikus részletet megvitatnak, majd a jeleneteket ArTeC robotok építésével és programozásával életre keltik.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika
Korosztály: 5–6. osztály
Időtartam: 45–90 perc, a foglalkozás kérhető ötalkalmas sorozatként is

19. Viva la musica. Barangolás a zene birodalmában
A diákok egy rendhagyó énekóra keretében az iskolai anyagot kiegészítő információkat kutatnak fel könyvek, kották és digitális eszközök segítségével.
Tantárgy: ének-zene
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45 perc


KÖZÉPISKOLÁSOKNAK

1. Így olvastok ti – netgeneráció a KAMASZ-O-DOKK-ban. Hova tűnt az élményszerző olvasás?
A Z generáció gondolkodásában, kulturálistermék-fogyasztási szokásaiban lényegesen eltér a korábbi nemzedékektől. Olvasási stratégiájuk is jelentős változásokon ment keresztül. A diákok kötetlen beszélgetés során, egy kérdezz-felelek játékban fejthetik ki véleményüket az olvasásról, kulturális szokásaikról, igényeikről.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 9–12. osztály
kompetencia, csoportmunka

2. Könyves kvíz. Irodalomról közérthetően, játékosan
A diákok a kvíz során számos feladatot oldanak meg: fel kell ismerniük a megfilmesített könyveket és szereplőiket, vagy éppen matematikai műveleteket kell elvégezniük az irodalmi művek címében szereplő számokkal.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: középiskola
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 60 perc

3. UTAZÁS-ON! Járjuk be a világot régi könyvek és új technikák segítségével!
A diákok a könyvtár régi könyves gyűjteményének útikönyveit, híres felfedezők útinaplóit ismerhetik meg egy AR-kódos (virtuális valóság) digitális kvíz segítségével. A régi és új technika ötvözése során új földrajzi, kulturális, történelmi ismeretekre tehetnek szert a játékosok.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem, földrajz
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: min. 30 perc, emlékkönyvtári bemutatóval max. 90 perc

4. Autopszia. Nagyban játszunk! Nyomozás a magyar irodalom híres kéziratai és első kiadásai után
A diákok egy QR-kódos játék keretében próbálhatják ki, hogyan boldogulnak a régi nyomtatványok és a híres magyar írók, költők kézírásának olvasásával, az olvasottak értelmezésével.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: min. 20 perc, emlékkönyvtári bemutatóval max. 60 perc

5. Emlékkönyvtári bemutató. Évszázadok könyves kincsei a tudás szolgálatában
Az emlékkönyvtári foglalkozások során általános könyv- és kultúrtörténeti bemutatót is tartunk az itt található kincseinkből, de – a pedagógus kérésére – egy-egy tantárgynak, tananyagnak megfelelő (pl. a reformkor irodalma, Bibliák, a kiegyezés időszaka stb.) rendhagyó foglalkozásra is várjuk a diákokat.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem, nyelvek, művészetek
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–60 perc

6. A szegedi nagyárvíz – 1879. Emlékek, korabeli dokumentumok
A pusztító és áldást hozó Tisza 1879. március 12-én éjjel csaknem teljesen elmosta Szegedet a föld színéről. A város 5.723 házából mindössze 265 maradt meg. A Szeged városképét és várostörténetét jelentősen meghatározó tragédiáról szóló bemutatóóra a Somogyi-könyvtár helyismereti gyűjteményében őrzött, eredeti fényképekre és dokumentumokra épít.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 9–10. osztály
Időtartam: 60 perc

7. A helyismereti gyűjtemény a kutatás szolgálatában. A kéziratoktól a nem hagyományos dokumentumokig
A hallgatók betekintést kapnak a helyismereti gyűjtemény állományába, megnézhetik az ott őrzött kéziratokat, fotókat, aprónyomtatványokat, képeslapokat, plakátokat, folyóiratokat.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem, helytörténet
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–90 perc

8. Hazafiak. Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc Szegeden
A rendhagyó várostörténeti óra keretében vetített képes előadással és korabeli dokumentumok bemutatásával emlékezünk meg az 1848/49-es szabadságharc és forradalom szegedi eseményeiről.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–60 perc

9. Légitámadás Szegeden. Háború a fotók tükrében
Az előadás a második világháború szegedi eseményeit ismerteti virtuális könyvtári dokumentumok segítségével.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–60 perc

10. A Nagy Francia Enciklopédia. A fények századának monumentális alkotása
A résztvevők megismerkednek a korszakos jelentőségű vállalkozás kalandos történetével, illetve a 18. század könyves szokásaival. Az elhangzottakról játékos formában adnak számot, majd kézbe is vehetik a több száz éves, gazdagon illusztrált enciklopédiaköteteket.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem
Korosztály: 10. osztály
Időtartam: 30–40 perc

11. Kincsek a könyvtárban és a világhálón. A Nyugat és Szeged kapcsolata
A diákok megismerhetik a szűkebb lakóhelyükhöz, városukhoz kötődő írók és költők életútját, munkásságát. A program lehetőséget nyújt a helyismereti gyűjtemény állományából válogatott kéziratok, fotók, aprónyomtatványok, folyóiratok  bemutatására.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, helytörténet
Korosztály: 9-12. osztály
Időtartam: 60–180 perc

12. Móra szivarfüstje nyomában. Emlékséta
Irodalmi városnéző sétánk során felkeressük Móra Ferenc szegedi emlékhelyeit, kiemeljük a város szövetéből azokat az épületeket, ahol a jeles író, újságíró, muzeológus, a Somogyi-könyvtár egykori igazgatója megfordult.  
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, helytörténet
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 90–120 perc

13. A szecesszió titkai Szegeden. Városismereti séta
A programon a századforduló kimagasló építészeinek – Magyar Ede, Lechner Ödön, Raichl J. Ferenc, Baumhorn Lipót, Kótay Pál – egyedi szépségű, kivételes formakincsű szegedi alkotásait ismerhetik meg a diákok egy könyvtári bemutató vagy egy belvárosi séta keretében.
Tantárgy: rajz, művészettörténet, történelem, helytörténet, irodalom
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: min. 45 perc, városi sétával és épületbejárással max. 120 perc

14. Verslábaló. Városnéző séta
Irodalmi séta Szeged utcáin költők, írók emlékei nyomában. A séta útvonala és tematikája igény szerint módosítható.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 120 perc

15. Könyvből e-könyv. Látogatás a Somogyi-könyvtár digitalizálóműhelyében
A résztvevők végigkövethetik a digitalizálás folyamatát a nyomtatott dokumentumoktól az e-dokumentumok megjelenéséig a digitális könyvtárban. Működés közben láthatják a speciális szkennereket és a 3D-s nyomtatót.
Tantárgy: informatika
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–90 perc

16. QR-kód/játszma. Okosan az okoseszközökkel – digitális keresés
A QR-kód mint új, egyre inkább elterjedt technológia lehetőséget teremt a mobiltelefon és az internet használatának kibővítésére. A foglalkozáson a fiatalok játékos formában, tablet, illetve mobiltelefon használata közben ismerkednek meg a könyvtári katalógusokkal, a könyvekben, folyóiratokban és internetes tartalmakban való kereséssel.
Tantárgy: könyvtárhasználati ismeretek, magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 30 perc
A QR-kód/játszmához kidolgozott módszertani segédanyag honlapunkon ingyenesen, regisztráció nélkül elérhető.

17. Bűntény a könyvtárban. Detektívjáték
A foglalkozás célja, hogy a tanulók egy játékos detektívmunka során feltérképezzék a könyvtár tereit, gyakorlatot szerezzenek a könyvhasználatban, megismerkedjenek a könyvtár szolgáltatásaival, katalógusával.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 9–10. osztály
Időtartam: 90 perc

18. Viva la musica. Barangolás a zene birodalmában
A diákok egy rendhagyó énekóra keretében az iskolai anyagot kiegészítő információkat kutatnak fel könyvek, kották és digitális eszközök segítségével.
Tantárgy: ének-zene
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45 perc

Rendezvények

Játékos felnőtt kör
2020. január
Odesszai Fiókkönyvtár, Székely sor 11.
Kapcsolódó nevelés
2020. január 27. (hétfő) 16.30
Móra Utcai Fiókkönyvtár, Móra u. 21.
Életreform klub
2019. január 27. (hétfő) 17.00
Szőregi Fiókkönyvtár, Magyar u. 14.

Játékok Játékok

Játékok, pályázatok

  • Könyvkirály
  • Könyvtári – színházi játék
 

Képek a rendezvényekről