Rendhagyó tanítási órák középiskolásoknak Rendhagyó tanítási órák középiskolásoknak

Könyvtári foglalkozások

Előzetes telefonos egyeztetés alapján egész évben fogadunk gyermekcsoportokat, iskolai osztályokat.

Telefon: (62) 425-525; (62) 630-634 ; Gyermekkönyvtár *4; Olvasószolgálat *3 vagy Titkárság *1

Központi email cím

Foglalkozásainkat korosztályok szerint csoportosítva kínáljuk:

Óvodásoknak
Alsó tagozatosoknak
Felső tagozatosoknak
Középiskolásoknak


ÓVODÁSOKNAK

1. Papírszínház. Mese képekben
A fakeretben mozgatható nagyméretű lapok segítségével a mesélő színházi élménnyé változtatja a hagyományos meseolvasást. A szöveg és a képek támogatják egymást a befogadásban és a gyermekek fantáziájának fejlesztésében. Az „előadás” után a gyermekek belelapozhatnak a könyvtári polcokon sorakozó mesekönyvekbe is.
Korosztály: 4–6 év
Időtartam: 30–45 perc

2. A kiskakas gyémánt félkrajcárja. Egy mese két játékkal
A jól ismert mese papírszínházas előadását követően két csapatjáték segítségével elevenítjük fel a történetet. A játékok során a gyerekek maguk is részeseivé válhatnak a kiskakas kalandjainak.
Korosztály: 4–6 év
Időtartam: 30–40 perc

3. Lengemesék. Berg Judit nádtengeri történetei a lengékről
Mindig az évszaknak aktuálisan megfelelő „Lengemese” áll a foglalkozás középpontjában. A gyerekek ismeretei a tavaszról, nyárról, őszről és télről a szereplők kalandjain keresztül mélyülnek el, miközben ők maguk is tevékenyen részt vesznek az eseményekben.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 50–60 perc

4. Kavarodás Tesz-Vesz városban. Mese játékkal
Richard Scarry kedves figurái segítségével rakunk rendet egy városban. A résztvevők interaktív játékokkal tanulhatják meg, hogy milyen intézmények, közösségi épületek alkotnak egy várost. Majd Sárlakival és Halmossal, a két rettenthetetlen mesterdetektívvel közösen megpróbálják lefülelni az álruhás bolti szarkát, miközben „rendet raknak” egy „hipermarket” polcain.
Korosztály: 4–6 év
Időtartam: 50 perc

5. Manómese. Játékos önismeret
A foglalkozás Max Bolliger Manómese (Elgondolkodtató történet az igazi értékekről, döntéseink felelősségéről és a bennünk lakozó varázserőről) című meséjére épül.
Hangok felidézésével a történet helyszínére varázsoljuk magunkat. A főhős manó ajándékai után játékok következnek, majd egy képzeletbeli hintón is utazhatunk. A mese segítségével felismerhetjük a saját magukban lapuló „kincseket”.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 60 perc

6. Kuflik. Vidám kalandok Dániel András meséi alapján
Játékos feladatok segítségével lépünk be a kuflik világába. Kufli módra nevet adunk magunknak, mozgunk, reggelit és Pofánkát keresünk, részt veszünk a Bújócskázás Világnapján. A Kuflik a hóban című mese alapján pedig jóbogyókat gyűjtünk és értelmes vagy Teljesen Értelmetlen Fejtörőkre válaszolhatunk.
Korosztály: 5–6 év
Kompetenciák, fejlesztendő területek: anyanyelvi kompetencia, abszurd humor, szociális kompetencia
Időtartam: 50–60 perc

7. Az úgy volt… Foglalkozás Janikovszky Éva írásai alapján
Az elhangzó történetekhez kapcsolódóan felgöngyöljük a családfát, ki kinek a kicsodája, gyakoroljuk a hátrafelé sétálást, hogy senki ne essen orra, „ha felnőtt lesz”. Megtanulunk „szépen felelni, ha kérdeznek”. A foglalkozás végére a résztvevők elmondhatják: „Velem mindig történik valami”.
Korosztály: 4–6 év
Időtartam: 45 perc

8. Nyomozókutya. Julia Donaldson meséje alapján
Megnyílik a kutyatár, és mi magunk is „kutyává változunk”. A címadó mese meghallgatása után egy „vezérkutya” segítségével végigmegyünk a helyszíneken, kipróbáljuk, hogy milyen megfigyelők vagyunk, majd egy nyomozás keretében a szaglásunkat teszteljük. Zárásul megnézzük, hogy egy valódi könyvtárban is megtalálhatók-e a történetben felsorolt könyvek.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 60 perc

9. Tavasz játékkal, mesével. Fésűs Éva: Ezüsthegedű
A mese szereplőit egy gonosz manó elrabolja. A gyerekek szemüket, fülüket használva bukkanhatnak a nyomára. Játékos, a tavaszhoz kapcsolódó feladatokkal kiszabadítják a szivárvány színeit, a tavasz hírnökeit és közösen egy színes képet állítanak össze.
Korosztály: 4–7 év
Időtartam: 45–50 perc

10. Télkergető hóvirág. Mese játékkal
Fésűs Éva azonos című meséjének játékos feldolgozása során az erdő lakói a foglalkozáson résztvevő gyerekek segítségével próbálják elűzni a makacs telet.
Korosztály: 4–6 év
Időtartam: 45 perc

11. Március 15. Az 1848/49-es események
Mi történt 1848. március 15-én és utána, miért ünnepeljük meg? Az eseményeket papírszínházas keretekben elevenítjük fel, megnézzük, hogyan öltözködtek a huszárok, és verbuválunk egy szegedi huszárcsapatot is, amelynek meg kell védenie a várát az ellenségtől.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 45 perc

12. Márton napi vigasság. Játékos ünnepidéző
Lassan feledésbe merülő ünnepeink egyikével foglalkozunk. Megismerkedünk Szent Márton legendájával, majd az ünnephez kapcsolódó népi játékokat, hiedelmeket, szokásokat elevenítünk fel.
Korosztály: 3–6 év
Időtartam: 45 perc

13. Téli ösvényeken. Vajon mit csinálnak télen az állatok?
A gyerekek mese segítségével nyerhetnek betekintést a vadon élő állatok téli életvitelébe, élelemszerzésük módjába, és megismerhetik téli szokásaikat. Játékok segítségével az állatok bőrébe bújhatnak.
Korosztály: 4–7 év
Időtartam: 45 perc

14. Téli népszokások. A téli ünnepkörhöz tartozó hagyományok játékos felelevenítése
A foglalkozás keretét ismeretterjesztő könyvek képei adják. A gyerekek a télhez kapcsolódó magyar hagyományokat (disznóvágás, Luca napja, karácsony) hangokkal, játékokkal elevenítik fel.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 45–50perc

15. Kisvakond télen. Mit tartogat számunkra a leghidegebb évszak?
A gyerekek kedvéért felébresztett kisvakondnak el kell magyarázni, hogy milyen a tél, mit lehet akkor csinálni. Vakondtúrásából kiválasztjuk a télen használható tárgyakat. Zdenek Miler A vakond télen című meséjének felolvasása után zenével és játékkal idézzük meg a telet és a mese egyes jeleneteit.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 45–50 perc

16. Farsangi népszokások. Régi hagyományaink felelevenítése
Vidám hangulatú foglalkozás: jelmezes alakoskodás egyénileg és csoportban. Cibere vajda és Konc király küzdelmével kezdetét veszi a farsang, melyen a résztvevők különböző állatokat és embereket elevenítenek meg – jellemző tulajdonságaikat utánozva. Farsangi jókívánságok hangoznak el, zárásképpen pedig táncos mulatságot tartunk.
Korosztály: 5–6 év
Időtartam: 50–60 perc


ALSÓ TAGOZATOSOKNAK

1. Legyél te a mese hőse! Játékos feladatok mesékkel
A foglalkozás az Andersen- és Grimm-mesék, illetve a népmesék birodalmába kalauzolja el a gyermekeket. A játékos, mozgalmas feladatok lehetőséget adnak arra, hogy a résztvevők „teljesítsék” a tündérmesék főhőseire vagy éppen a legkisebb fiúra váró próbatételeket.
Tantárgy: olvasás, magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 1–3. osztály
Időtartam: 45–60 perc

2. Maradj talpon Mátyás király udvarában! Érdekességek a reneszánszkori Magyarország kultúrtörténetéből
A népszerű televíziós vetélkedő elevenedik meg a könyvtárban. A résztvevők csapatokat alkotva információs kártyákat szerezhetnek. A kártyákon a reneszánszkori magyarországi élet érdekességeiről olvashatnak. A foglalkozás második felében indul a játék, melynek során betűhiányos feladványok megoldásával „maradhatnak talpon” a résztvevők.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 90 perc

3. Lengemesék. Berg Judit nádtengeri történetei a lengékről
Mindig az évszaknak aktuálisan megfelelő „Lengemese” áll a foglalkozás középpontjában. A gyerekek ismeretei a tavaszról, nyárról, őszről és télről a szereplők kalandjain keresztül mélyülnek el, miközben ők maguk is tevékenyen részt vesznek az eseményekben.  
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, környezetismeret
Korosztály: 1–2. osztály
Időtartam: 50–60 perc

4. Nils Holgersson. Utazz vadludak hátán Nilssel, segíts neki kikeveredni a bajból!
A gyerekek érzékenyítő játékok segítségével vehetnek részt Nils kalandjaiban, élhetik át kalamajkáit. Egy régi bakelitlemez segítségével elhozzuk a könyvtárba a természetet is.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 4. osztály
Időtartam: 60 perc

5. Manómese. Játékos önismeret
A foglalkozás Max Bolliger Manómese (Elgondolkodtató történet az igazi értékekről, döntéseink felelősségéről és a bennünk lakozó varázserőről) című meséjére épül.
Hangok felidézésével a történet helyszínére varázsoljuk magunkat. A főhős manó ajándékai után játékok következnek, majd egy képzeletbeli hintón is utazhatunk. A mese segítségével felismerhetjük a saját magukban lapuló „kincseket”.
Korosztály: 1–2. osztály
Időtartam: 70 perc

6. Csupafül és a sárkányok. Játékos foglalkozás
Fésűs Éva meséséjével ellátogatunk Csupafül osztályába, ahol bizony füllentés történt –gyermekfoglalkozás játékkal, mozgással, kézműves szösszenettel zárva.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, technika, környezetismeret
Korosztály: 1–4. osztály
Időtartam: 60 perc

7. Vándorok. Mesés csapatépítő játék
A népmesék egyik kiemelkedő alakja a vándorlegény. A játékos mesefoglalkozás során a vándorló mesehős archetípusával ismerkedhetnek meg a gyerekek. A résztvevők a történethez kapcsolódó ügyességi és logikai feladatok végrehajtásával kísérik el a vándort az útja végéig.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 1–4. osztály
Időtartam: 60 perc

8. Egyszer volt... Népmesei tudáspróba
A tanulók játékos „próbák” keretében, csapatban dolgozva mutathatják meg, hogy mit tudnak a népmesék típusairól, jellemzőiről és hőseiről.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 4. osztály
Időtartam: 60 perc

9. Vuk. Fekete István regényének könyvtári feldolgozása
A játékos vetélkedő egy rókaodú rajzolásával kezdődik. A foglalkozás során kiderül, hogy a gyermekek mennyire ismerik a történetet és az állatok világát, képesek-e hangtalanul, vadász módjára követni a nyomokat, melyek újabb feladatokhoz vezetnek. A részvételhez a regény ismerete szükséges.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 3. osztály
Időtartam: 70–80 perc

10. A Négyszögletű Kerek Erdő. Játékos foglalkozás Lázár Ervin műve alapján
Az osztály meghívót kap a Négyszögletű Kerek Erdőbe. A különböző kalandokat képekkel idézzük meg, részt veszünk egy versmondó versenyen, majd a gyerekek „mezei futóverseny” keretében mutathatják meg, mennyire ismerik az erdő lakóit.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 60 perc

11. Gazdálkodj ÖKO-san! A hulladékgazdálkodástól az újrahasznosításig
A gyerekek egy olyan társasjátékban vesznek részt, amelyben egy puszta és kietlen várost a környezetével együtt minél „ÖKOsabbá” kell tenniük.
Tantárgy: környezetismeret
Korosztály: 1–4. osztály
Időtartam: 45–60 perc

12. Barangoló. Magyarország és/vagy Erdély nevezetes tájai
A foglalkozás tematikája igény szerint választható: irodalmi idézetek segítségével különböző magyarországi településekre látogatunk el, vagy mondák, legendák nyomán barangoljuk be Erdély híres tájait, várait.
Tantárgy: környezetismeret
Korosztály: 2–4. osztály
Időtartam: 60 perc

13. Könyv – Kártya – Barlang. Játékos foglalkozás a barlangok világáról
A gyerekek egy „játékbarlangban” zsetonokkal tippelhetnek a helyes válaszokra a következő témakörökben: barlangok a könyvekben, híres barlangok Magyarországon, a barlangok élővilága.
Tantárgy: környezetismeret
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 60 perc

14. Karácsony. Népszokások régen és ma
A gyerekek mesék segítségével hangolódnak az ünnepre, régi és új népszokásokat próbálhatnak ki. Közösen fát díszítünk – kicsit másképp, diót gurítunk, drámajátékot játszunk, ahol mindenkinek jut szerep.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, környezetismeret
Korosztály: 1–2.osztály
Időtartam: 60 perc

15. Farsangi morzsák. Farsangi népszokások Kahoot játékkal
A gyerekek csoportosan, információs kártyák segítségével ismerkednek meg a farsangi ünnepkörhöz tartozó hiedelmekkel, ételekkel, szokásokkal. Az ismereteket röviden átadják osztálytársaiknak. A foglalkozás végén Kahoot kvízzel ellenőrizhetik, mit sikerült megjegyezniük, átadniuk egymásnak.
Tantárgy: ember és kultúra, néprajz
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 60 perc

16. Keress és tervezz! Játékos foglalkozás okoseszközökkel
A gyerekek két csoportban, váltott helyszínen dolgoznak. QR-kódos, könyves nyomozásra hívjuk az osztály egyik felét, míg a többiek mesekönyv-illusztrációt készítenek egy digitális rajztábla (Wacom) segítségével.
Tantárgy: informatika, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 45–90 perc

17. Könyvből e-könyv. Látogatás a Somogyi-könyvtár digitalizálóműhelyében
A résztvevők végigkövethetik a digitalizálás folyamatát a nyomtatott dokumentumoktól az e-dokumentumok megjelenéséig a digitális könyvtárban. Működés közben láthatják a speciális könyvtári szkennereket.
Tantárgy: informatika
Korosztály: 3–4. osztály
Időtartam: 45–90 perc

18. Robotika. Keltsd életre a Kis herceg kalandjait!
A foglalkozássorozat keretében a résztvevők megismerik vagy felelevenítik Antoine de Saint-Exupéry A kis herceg című művét. Néhány emblematikus részletet megvitatnak, majd a jeleneteket ArTeC robotok építésével és programozásával életre keltik.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika
Korosztály: 4. osztály
Időtartam: 45–90 perc, a foglalkozás kérhető ötalkalmas sorozatként is


FELSŐ TAGOZATOSOKNAK

1. Szellemek az irodalomban. Digitális játékok
A csapatok Tankocka és Kahoot játékok megoldásával önállóan fedezhetik fel azokat az irodalmi műveket, amelyekben szellemek, démonok szerepelnek.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 60 perc

2. Kincskeresés a könyvtárban. Rendhagyó művészeti foglalkozás
A tanulók játékos formában sajátítják el a könyvtárhasználati és művészeti ismereteket, fejlesztik képességeiket. A program során a résztvevők egyénileg (igaz-hamis játék, rejtvény), párban (labirintusjáték) és csapatban (PUZZLE és adatbázisok használata) is oldanak meg feladatokat.
Tantárgy: rajz, ének, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc (1–2 alkalom)

3. Könyvtárfoglaló. Társasjáték
A játék a Honfoglalóhoz hasonlóan két fordulóból áll. Az első körben a csapatok „polcokat” szereznek a könyvtárostól. Minden csapat 1–1 pontot (polcot) kap minden helyes válaszért. A második fordulóban csak a legjobb számtippet adó csoport őrizheti meg a pontjait, ha helyesen válaszol az irodalmi, illetve könyvtárhoz kapcsolódó kérdésekre.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 6–8. osztály
Időtartam: 45 perc

4. Könyvtári mátrix. Könyvtárhasználati játék a virtuális térben
A gyermekek Tankocka és Kahoot játékok megoldásával önállóan ismerkedhetnek meg a könyvtári rendszerrel. Gyakorolhatják a tájékozódást, az információkeresési stratégiákat a könyvtári térben és a virtuális könyvtári szolgáltatásokban egyaránt.
Tantárgy: informatika, magyar nyelv és irodalom, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 60–90 perc

5. Bűntény a könyvtárban. Detektívjáték
A foglalkozás célja, hogy a tanulók egy játékos detektívmunka során feltérképezzék a könyvtár tereit, gyakorlatot szerezzenek a könyvhasználatban, megismerkedjenek a könyvtár szolgáltatásaival, katalógusával.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 90 perc

6. Iszup  –  avagy a fordított mese. Anyanyelvi „észtekeregető” játékok
A diákok megismerkedhetnek a palindrom, az anagramma és más nyelvi játékok világával – nem kevés humorral fűszerezve.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 5–6. osztály
Időtartam: 60 perc

7. A Pál utcai fiúk. Molnár Ferenc regényének összefoglaló feldolgozása
A verkli hangja és a századforduló idején készült fotók segítenek megteremteni a történet alaphangulatát, a mélyebb megértést pedig villámkérdések, szómagyarázatok, a kiáltvány szövege, a csata szabályainak felidézése, lerajzolása segíti elő. A vetélkedő keretét üveggolyós játék adja, melyben az ügyességnek és a szerencsének is szerepe van. A regény ismerete szükséges.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 5. osztály
Időtartam: 50-60 perc

8. Toldi. Arany János elbeszélő költeményének feldolgozása
A foglalkozás Arany János Toldiját egy szerepjáték keretében, bírósági tárgyalás formájában dolgozza fel. Mivel a gyermekek nem szívesen azonosulnak a negatív hősökkel, a szerencse dönti el, hogy ki kit képvisel. Szükséges a mű alapos ismerete.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 6. osztály
Időtartam: 60–80 perc

9. Kötelezők röviden. Történetmesélés, illusztrációtervezés digitális rajztáblával
A gyerekek csoportokban dolgoznak: egy-egy digitális rajztábla (Wacom) segítségével „képes feladványokat” készítenek egymásnak olvasmányélményeik alapján.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc

10. „Víz-után-járás”. Városi séta csoportokban
A helyismereti foglalkozás az 1879-es szegedi nagyárvízhez kapcsolódik. A résztvevők csapatokban, térképpel és feladatlappal a kezükben indulnak felfedező útra Szeged belvárosában. Hogyan tudnak tájékozódni térképpel, milyen a megfigyelőképességük, tudnak-e csapatban dolgozni? Ettől függ, hogy mennyi idő alatt és milyen sikerrel teljesítik a feladatokat.
Tantárgy: hon- és népismeret
Korosztály: 4–8. osztály
Időtartam: 80–90 perc

11. Tematikus városi séták. Szeged irodalmi és építészeti emlékei
A séta útvonala és tematikája igény szerint választható: bejárhatjuk az ismert írókhoz, költőkhöz (Gárdonyi, Mikszáth, Móra) kötődő belvárosi helyszíneket, emlékhelyeket vagy felkereshetjük a századfordulós Szeged legszebb szecessziós épületeit.  
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, művészettörténet, történelem
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–120 perc

12. Istenek a görög mitológiából. Társasjáték
Játékosan elevenítjük fel a görög mitológiát. A gyerekek vetélkedő formájában oszthatják meg egymással a helyszínen megszerzett tudást a görög istenekről, kultúráról, az ókori szokásokról és hősökről.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 6–8. osztály
Időtartam: 90 perc

13. Kalandra fel! Kalandozz velünk évszázadokon és földrészeken keresztül!
Egy totóra invitáljuk a gyermekeket, ahol régi könyvek metszetein, térképein, illusztrációin keresztül csodálkozhatnak rá az egyes népek kultúráira, városaira, élővilágára. A játék végeztével az eredeti régi dokumentumokat is bemutatjuk, mesélünk róluk.
Tantárgy: földrajz, történelem, magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 30–60 perc

14. Szegedi múltbanéző. A 19–20. század meghatározó helyi eseményei
A foglalkozás tematikája igény szerint választható: korabeli fotók, dokumentumok segítségével idézzük meg az 1848/49-es forradalom és szabadságharc, az 1879-es nagyárvíz vagy a második világháborús légitámadások emlékeit.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–60 perc

15. QR-kód/játszma. Könyvtárhasználat másképp
A QR-kód mint új, egyre inkább elterjedt technológia lehetőséget teremt a mobiltelefon és az internet használatának kibővítésére. A foglalkozáson a fiatalok játékos formában, tablet, illetve mobiltelefon használata közben ismerkednek meg a könyvtári katalógusokkal, a könyvekben, folyóiratokban és internetes tartalmakban való kereséssel.
Tantárgy: könyvtárhasználati ismeretek, magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 30 perc
A QR-kód/játszmához kidolgozott módszertani segédanyag honlapunkon ingyenesen, regisztráció nélkül elérhető.

16. Könyvből e-könyv. Látogatás a Somogyi-könyvtár digitalizálóműhelyében
A résztvevők végigkövethetik a digitalizálás folyamatát a nyomtatott dokumentumoktól az e-dokumentumok megjelenéséig a digitális könyvtárban. Működés közben láthatják a speciális könyvtári szkennereket.
Tantárgy: informatika
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc

17. Okosórák a könytárban. Kalandozás az újdonságok birodalmában
A gyerekek a foglalkozás során a legmodernebb okoseszközökkel és technikákkal ismerkedhetnek meg: Osmo játék iPadre, AR – Augmented Reality, QR-kód, 3D nyomtató, GoPro kamera stb.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45–90 perc

18. Robotika. Keltsd életre a Kis herceg kalandjait!
A foglalkozássorozat keretében a résztvevők megismerik vagy felelevenítik Antoine de Saint-Exupéry A kis herceg című művét. Néhány emblematikus részletet megvitatnak, majd a jeleneteket ArTeC robotok építésével és programozásával életre keltik.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, informatika
Korosztály: 5–6. osztály
Időtartam: 45–90 perc, a foglalkozás kérhető ötalkalmas sorozatként is

19. Viva la musica. Barangolás a zene birodalmában
A diákok egy rendhagyó énekóra keretében az iskolai anyagot kiegészítő információkat kutatnak fel könyvek, kották és digitális eszközök segítségével.
Tantárgy: ének-zene
Korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 45 perc


KÖZÉPISKOLÁSOKNAK

1. Így olvastok ti – netgeneráció a KAMASZ-O-DOKK-ban. Hova tűnt az élményszerző olvasás?
A Z generáció gondolkodásában, kulturálistermék-fogyasztási szokásaiban lényegesen eltér a korábbi nemzedékektől. Olvasási stratégiájuk is jelentős változásokon ment keresztül. A diákok kötetlen beszélgetés során, egy kérdezz-felelek játékban fejthetik ki véleményüket az olvasásról, kulturális szokásaikról, igényeikről.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 9–12. osztály
kompetencia, csoportmunka

2. Könyves kvíz. Irodalomról közérthetően, játékosan
A diákok a kvíz során számos feladatot oldanak meg: fel kell ismerniük a megfilmesített könyveket és szereplőiket, vagy éppen matematikai műveleteket kell elvégezniük az irodalmi művek címében szereplő számokkal.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: középiskola
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 60 perc

3. UTAZÁS-ON! Járjuk be a világot régi könyvek és új technikák segítségével!
A diákok a könyvtár régi könyves gyűjteményének útikönyveit, híres felfedezők útinaplóit ismerhetik meg egy AR-kódos (virtuális valóság) digitális kvíz segítségével. A régi és új technika ötvözése során új földrajzi, kulturális, történelmi ismeretekre tehetnek szert a játékosok.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem, földrajz
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: min. 30 perc, emlékkönyvtári bemutatóval max. 90 perc

4. Autopszia. Nagyban játszunk! Nyomozás a magyar irodalom híres kéziratai és első kiadásai után
A diákok egy QR-kódos játék keretében próbálhatják ki, hogyan boldogulnak a régi nyomtatványok és a híres magyar írók, költők kézírásának olvasásával, az olvasottak értelmezésével.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: min. 20 perc, emlékkönyvtári bemutatóval max. 60 perc

5. Emlékkönyvtári bemutató. Évszázadok könyves kincsei a tudás szolgálatában
Az emlékkönyvtári foglalkozások során általános könyv- és kultúrtörténeti bemutatót is tartunk az itt található kincseinkből, de – a pedagógus kérésére – egy-egy tantárgynak, tananyagnak megfelelő (pl. a reformkor irodalma, Bibliák, a kiegyezés időszaka stb.) rendhagyó foglalkozásra is várjuk a diákokat.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem, nyelvek, művészetek
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–60 perc

6. A szegedi nagyárvíz – 1879. Emlékek, korabeli dokumentumok
A pusztító és áldást hozó Tisza 1879. március 12-én éjjel csaknem teljesen elmosta Szegedet a föld színéről. A város 5.723 házából mindössze 265 maradt meg. A Szeged városképét és várostörténetét jelentősen meghatározó tragédiáról szóló bemutatóóra a Somogyi-könyvtár helyismereti gyűjteményében őrzött, eredeti fényképekre és dokumentumokra épít.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 9–10. osztály
Időtartam: 60 perc

7. A helyismereti gyűjtemény a kutatás szolgálatában. A kéziratoktól a nem hagyományos dokumentumokig
A hallgatók betekintést kapnak a helyismereti gyűjtemény állományába, megnézhetik az ott őrzött kéziratokat, fotókat, aprónyomtatványokat, képeslapokat, plakátokat, folyóiratokat.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem, helytörténet
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–90 perc

8. Hazafiak. Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc Szegeden
A rendhagyó várostörténeti óra keretében vetített képes előadással és korabeli dokumentumok bemutatásával emlékezünk meg az 1848/49-es szabadságharc és forradalom szegedi eseményeiről.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–60 perc

9. Légitámadás Szegeden. Háború a fotók tükrében
Az előadás a második világháború szegedi eseményeit ismerteti virtuális könyvtári dokumentumok segítségével.
Tantárgy: történelem
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–60 perc

10. A Nagy Francia Enciklopédia. A fények századának monumentális alkotása
A résztvevők megismerkednek a korszakos jelentőségű vállalkozás kalandos történetével, illetve a 18. század könyves szokásaival. Az elhangzottakról játékos formában adnak számot, majd kézbe is vehetik a több száz éves, gazdagon illusztrált enciklopédiaköteteket.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem
Korosztály: 10. osztály
Időtartam: 30–40 perc

11. Kincsek a könyvtárban és a világhálón. A Nyugat és Szeged kapcsolata
A diákok megismerhetik a szűkebb lakóhelyükhöz, városukhoz kötődő írók és költők életútját, munkásságát. A program lehetőséget nyújt a helyismereti gyűjtemény állományából válogatott kéziratok, fotók, aprónyomtatványok, folyóiratok  bemutatására.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, helytörténet
Korosztály: 9-12. osztály
Időtartam: 60–180 perc

12. Móra szivarfüstje nyomában. Emlékséta
Irodalmi városnéző sétánk során felkeressük Móra Ferenc szegedi emlékhelyeit, kiemeljük a város szövetéből azokat az épületeket, ahol a jeles író, újságíró, muzeológus, a Somogyi-könyvtár egykori igazgatója megfordult.  
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, helytörténet
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 90–120 perc

13. A szecesszió titkai Szegeden. Városismereti séta
A programon a századforduló kimagasló építészeinek – Magyar Ede, Lechner Ödön, Raichl J. Ferenc, Baumhorn Lipót, Kótay Pál – egyedi szépségű, kivételes formakincsű szegedi alkotásait ismerhetik meg a diákok egy könyvtári bemutató vagy egy belvárosi séta keretében.
Tantárgy: rajz, művészettörténet, történelem, helytörténet, irodalom
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: min. 45 perc, városi sétával és épületbejárással max. 120 perc

14. Verslábaló. Városnéző séta
Irodalmi séta Szeged utcáin költők, írók emlékei nyomában. A séta útvonala és tematikája igény szerint módosítható.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, történelem
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 120 perc

15. Könyvből e-könyv. Látogatás a Somogyi-könyvtár digitalizálóműhelyében
A résztvevők végigkövethetik a digitalizálás folyamatát a nyomtatott dokumentumoktól az e-dokumentumok megjelenéséig a digitális könyvtárban. Működés közben láthatják a speciális szkennereket és a 3D-s nyomtatót.
Tantárgy: informatika
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45–90 perc

16. QR-kód/játszma. Okosan az okoseszközökkel – digitális keresés
A QR-kód mint új, egyre inkább elterjedt technológia lehetőséget teremt a mobiltelefon és az internet használatának kibővítésére. A foglalkozáson a fiatalok játékos formában, tablet, illetve mobiltelefon használata közben ismerkednek meg a könyvtári katalógusokkal, a könyvekben, folyóiratokban és internetes tartalmakban való kereséssel.
Tantárgy: könyvtárhasználati ismeretek, magyar nyelv és irodalom
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 30 perc
A QR-kód/játszmához kidolgozott módszertani segédanyag honlapunkon ingyenesen, regisztráció nélkül elérhető.

17. Bűntény a könyvtárban. Detektívjáték
A foglalkozás célja, hogy a tanulók egy játékos detektívmunka során feltérképezzék a könyvtár tereit, gyakorlatot szerezzenek a könyvhasználatban, megismerkedjenek a könyvtár szolgáltatásaival, katalógusával.
Tantárgy: magyar nyelv és irodalom, könyvtárhasználati ismeretek
Korosztály: 9–10. osztály
Időtartam: 90 perc

18. Viva la musica. Barangolás a zene birodalmában
A diákok egy rendhagyó énekóra keretében az iskolai anyagot kiegészítő információkat kutatnak fel könyvek, kották és digitális eszközök segítségével.
Tantárgy: ének-zene
Korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 45 perc

Rendezvények

Adventi mesenaptár
2019. december 2-tól 23-ig 16.30
Dóm tér 1–4., Gyermekkönyvtár
Itt van a szép víg karácsony…
2018. december 10. (kedd) 16.00
Agóra Gyermekkuckó, Kálvária sgt. 23.
Alföldi betlehemes bábjáték
2019. december 11. (szerda) 10.00
Agóra Gyermekkuckó, Kálvária sgt. 23.

Játékok Játékok

Játékok, pályázatok

  • Könyvkirály
  • Könyvtári – színházi játék
 

Képek a rendezvényekről